| Forfatter |
|
KingManon Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har ingen forstand på surround overhovedet, men har alligevel fået stykket noget sammen. Nu er jeg såmænd bare en lille smule i tvivl om det nu også er ægte surround jeg har 
Det jeg har er en Denon 1705 surround receiver og en pc med et Sound Blaster Live! lydkort i. Lydkortet reklamere med at det kan give 6.1 lyd kan jeg sige med det samme.
Måden jeg har sat det sammen på er ved at tage 3 minijack til phonokabler og føre dem fra lydkortet til EXT-IN på min receiver. Når jeg tester fra det creative program der følger med lydkortet kommer der godt nok en testtone fra hver højtaler.
Grunden til jeg spørger om det er ægte, er fordi når jeg bruger EXT-IN på min receiver, så har jeg ikke mulighed for at vælge DTS, pro logic eller noget andet fornemt. Det er EXT-IN eller ingenting.
Så alt i alt; Har jeg ægte surround sound eller?
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
øh du har hvertifald mulighed for surround.
Du SKAL vælge EXT-IN på din receiver. Det er så indstiling af lydkortet og det du afspiller der afgøre som du får lyd i alle kanaler.
Du føre en linie signal til hver højtaler fra lydkortet over til receiveren. Hvor signalet så bliver forstærkeret op så du kan smide det i dine højtaler.
|
| Til top |
|
| |
KingManon Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så det at lydkorttesten giver en lyd i hver højtaler (det er en kvindestemme der siger "back right, back left osv.) er faktisk nok til at sige "ja, du har ægte surround"?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det vil jeg mene. Hvad er uægte surround desuden?
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Ja, det vil jeg mene. Hvad er uægte surround desuden? |
|
|
Tænkte selv det samme, men det må vel være mono !?!
|
| Til top |
|
| |
KingManon Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uægte surround kunne vel være at der bare blev spillet i stereo bare fordelt ud på flere højtalere..
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Stormduen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
På den måde som du har tilkoblet signalet får du kun surround ved at lade lydkortet dekode det digitale lyd format (DD eller DTS) Du kan også vælge at lade din 1705 gøre dette. Så skal du istedet tag signalet fra lydkortets SPDIf udgang og lade det gå ind i recieverens coaxindgang med et enkelt phonokabel.
|
| Til top |
|
| |
KingManon Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
>>"På den måde som du har tilkoblet signalet får du kun surround ved at lade lydkortet dekode det digitale lyd format (DD eller DTS)"
Og det gør jeg via den software jeg benytter til at afspille med, eller?
>>Du kan også vælge at lade din 1705 gøre dette. Så skal du istedet tag signalet fra lydkortets SPDIf udgang og lade det gå ind i recieverens coaxindgang med et enkelt phonokabel.
Et enkelt phonokabel? Kan du beskrive lidt mere?
|
| Til top |
|
| |
Stormduen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det gøre du via softwaren. Jeg har et Audigy kort så hvis softwaren er den sammen kan du i Surround-mixer delen under Speaker og settings vælge at lydkortet skal AC 3 decode DD signalet.
Muligheden med det coaxial kabel er at bruge et coax kabel med phonstik på. Til lydkortet skal du så tilslutte et lille adapter kabel med Minijack i den ene ende og en hunphonobøsning i den anden ende. Har du ikke et adapter kabel kan den samlede løsning som herunder fåes hos http://www.avconnection.dk. Det er nok den bedste løsning da du så lader din Surround forstærker tage sig af decodningen. Samtidig skal du også kun trække et kabel. Husk at så skal lydkortets AC 3 decode af DD signalet ikke være valgt
| Digital Audio (PCM, DTS, DolbyDigital, SPDIF) |
| Phono 1x (Digital Audio) <---> MiniJack Mono (Koax Digital Audio) |
|
|
|
| Til top |
|
| |
KingManon Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
>>"Jeg har et Audigy kort så hvis softwaren er den sammen kan du i Surround-mixer delen under Speaker og settings vælge at lydkortet skal AC 3 decode DD signalet."
Den option har jeg så ikke 
|
| Til top |
|
| |
Stormduen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg ikke forstå. Står det på Advanced mode så du kan vælge speaker og herunder settings. Jeg bruger forresten surround mixer version 2.00.52. Har du de sidste software opdateringer fra creative?
|
| Til top |
|
| |
KingManon Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger samme version, men har ikke et Audigy kort. Kan jo være det er derfor, dog stadig lidt mystisk syntes jeg!
|
| Til top |
|
| |