Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 10:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround til den lille lejlighed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mjohansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 December 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad skal jeg kigge efter? Jeg er ret grøn når det kommer til surround

Jeg har for kort tid siden anskaffet mig et Philips 9308 og har en del dvd film.

Nu er jeg kommet til den konklusion at et stereoanlæg ikke rigtigt duer til noget, særligt ikke når det egentligt er noget billigt skrammel.

Derfor står mit 10+ år gamle anlæg (fra min konfirmation ) til udskiftning.

Min lille lejlighed er på ca. 40 kvm(stuen fylder det meste) derfor skal det nok ikke være det allermest vilde setup. (Der er jo trods alt naboer)

Jeg er i tvivl om det skal være nogle satelit højttalere eller alm. højttalere. Hælder mest til sat. løsningen da pladsen jo er begrænset. Men kan man få nogle sat's der lyder godt?

Det kommende anlæg skal bruges til både musik og film.

Jeg vil gerne kigge på både nyt og brugt udstyr, og max. prisen vil nok ligge omkring 5.000. +/-

Har i øvrigt også en Sony DVP-S 325 der snart står til udskiftning, den er begyndt at lave læsefejl(det er en del Sony afspillere desværre kendt for efter et stykke tid).

Til top Vis mjohansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mjohansson

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 December 2004 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

køb brugt, du kommer ikke alt for langt med 5K brugt

mit forslag er;

Dali 505 ell. 450 som front (ca 12-1500 for 505 og 1500 og op for 450erne)

Dali 202 som rear (ca 500)

Dali SC-5 eller 7 som center (ca 800)

det giver en 2800

SÅ kan en Marantz SR4200 fx findes til en 12-1500 brugt og en Marantz dvd kan godt findes for under 1000, så har du et komplet anlæg der også spiller musik

er du ikke til Marantz jamen så findes der et hav af andre umærkede forstærkere, går efter de "kendte" navne som fx NAD, Denon, Harman kardon osv. (NAD og H/K er ofte "angivet" meget lavt hvad angår effekt, men det er pga det er RIGTIGE watt de opgives).

Ellers spørg eller søg herinde hvis du nu finder en reciever du er intresseret i.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 December 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Infinity har nogle rigtig gode sat systemer

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

mjohansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Her kommer det jeg pt. kigger mest på:

(Sig endeligt til hvis det er helt hen i skoven  )

CERWIN-VEGA AVS-5.1X

(ærger mig lidt over at de kun kan købes hos HiFi klubben, de er jo ikke just kendt for at være "billige")

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/hoejttale rsystemer/detail/CERWINVEGA_AVS51X_hoejttalersystem.htm?id=5 137

Yamaha RXV 550 RDS Titan

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=2& ;emne=visprodukt&Gruppenr=50&ID_infoside=16386

mjohansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hmm gad vide om mit "valg" er helt hen i skoven, siden der ikke er nogen der har kommenteret det???

Anders111
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 December 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hej mjohansson

Jeg vil lige sige med det samme, at jeg intet ved om samlede højttalersystemer, og faktisk heller ikke om så meget om andet Men jeg har osse stået i den situation, hvor jeg var i tvivl om hvad jeg skulle investere i...

Hvis jeg var dig ville jeg overveje grundigt , om systemet "bare" skal kunne spille surround, eller om du med tiden kunne finde på at udvide det...

Altså hvilke krav du stiller til kvaliteten.

Hvis du kommer frem til, at du  "bare"(igen) vil ha et ok surround setup så tag ned i hifiklubben eller en anden "velrennomeret" butik med gode produkter, og få evt. dem til at vejlede dig (selvfølgelig er det kanon at spørge i dette forum osse, men det kan osse være godt at spørge i forretningen, i hvert fald hvis ekspedienten er kompetent)

Omvendt, hvis du fornemmer, at du kan blive bidt af det her med lyd osv., så tror jeg det vil være en go ide at starte med fx et stereo setup.

Dvs. at købe en fornuftig surround reciever, og så fx nogle ok - mindre -højttalere. Disse "ok" højttalere kan du så, når du får råd til nogle "gode" højttalere, flytte om bagved og bruge dem som baghøjttalere...Dernæst kan du købe center, subwoofer og hvad du ellers lige synes der mangler

Før du køber(hvis du vælger denne fremgangsmåde) skal du gøre dig selv klart hvilke højttalere du i fremtiden gerne vil købe og bruge som fronter. På den måde står du ikke lige pludselig med 2 forskellige mærker, når du egentlig gerne ville have haft samme mærke over hele linjen...

Det er måske en lidt træls måde at starte på, når man gerne vil ha surround, men jeg kan love dig, at du ved at gøre dig disse tanker, kommer til at spare en hel del penge i det lange løb!

Prøv desuden at bruge søgefunktionen her i forumet - der kan findes mange guldkorn!

Vh Anders

Til top Vis Anders111's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders111

mjohansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Jeg siger tak for de godt tips Anders

Men jeg har efterhånden besluttet at denne gang skal det være surround.
Dette skyldes især min, forholdsvis, store samling af dvd-film.
De mangler ofte noget, lad os kalde det gejst, på mit gamle skod anlæg.
Har bl.a. anskaffet mig JMJ's Aero album, og det er der altså ikke meget ved i normal stereo, når man ved at det kan høres i surround.

Jeg har på det sidste brugt en del penge, på at få et godt billede.
Først et nyt 16.9 tv dernæst et scart-stik til den beskedne sum af 299 kr. (i øvrigt valgt udfra en test foretaget her på siden)
Skal dog også snart have en ny dvd-afspiller, min gamle Sony er på vej til de evige dvd-afspiller-marker(hvis de findes?)

Men ak, jeg har også fundet ud af, i løbet af de sidste par år, at god stereo og god surround ikke er nemt at finde i en og samme receiver/højttaler setup.
Jeg har trods alt også en del musik jeg også gerne vil høre.

Hvis der ikke er nogen der kender til højttalerne, er der så nogen der kender til netop den receiver/forstærker?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 December 2004 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Til de penge du vil ofre på det, kunne det jo være at Logitech Z5500 var noget for dig. Læs testen nederst i tråden:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4481

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes