Hej mjohansson
Jeg vil lige sige med det samme, at jeg intet ved om samlede højttalersystemer, og faktisk heller ikke om så meget om andet
Men jeg har osse stået i den situation, hvor jeg var i tvivl om hvad jeg skulle investere i...
Hvis jeg var dig ville jeg overveje grundigt , om systemet "bare" skal kunne spille surround, eller om du med tiden kunne finde på at udvide det...
Altså hvilke krav du stiller til kvaliteten.
Hvis du kommer frem til, at du "bare"(igen
) vil ha et ok surround setup så tag ned i hifiklubben eller en anden "velrennomeret" butik med gode produkter, og få evt. dem til at vejlede dig (selvfølgelig er det kanon at spørge i dette forum osse, men det kan osse være godt at spørge i forretningen, i hvert fald hvis ekspedienten er kompetent)
Omvendt, hvis du fornemmer, at du kan blive bidt af det her med lyd osv., så tror jeg det vil være en go ide at starte med fx et stereo setup.
Dvs. at købe en fornuftig surround reciever, og så fx nogle ok - mindre -højttalere. Disse "ok" højttalere kan du så, når du får råd til nogle "gode" højttalere, flytte om bagved og bruge dem som baghøjttalere...Dernæst kan du købe center, subwoofer og hvad du ellers lige synes der mangler
Før du køber(hvis du vælger denne fremgangsmåde) skal du gøre dig selv klart hvilke højttalere du i fremtiden gerne vil købe og bruge som fronter. På den måde står du ikke lige pludselig med 2 forskellige mærker, når du egentlig gerne ville have haft samme mærke over hele linjen...
Det er måske en lidt træls måde at starte på, når man gerne vil ha surround, men jeg kan love dig, at du ved at gøre dig disse tanker, kommer til at spare en hel del penge i det lange løb!
Prøv desuden at bruge søgefunktionen her i forumet - der kan findes mange guldkorn!
Vh Anders