Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Weekend Opgave :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2005
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er ny her på forum'et og har med stor interesse læst guderne må vide hvor mange hundrede sider om bio-bunkers, renoverede lofter, kilometervis af kabler, sorte vægge (D.J.? ) og mere eller mindre forstående ægtefæller.

Det enorme arbejde og jeres lyst til at dele med os andre fortjener en

Derudover har jeg set så mange produkt navne, betegnelser, fagudtryk og begreber at jeg, på trods af at jeg er ingeniør uddannet, faktisk er lidt rundt på gulvet.

Årsagen er at jeg er ved at bygge hus, og gerne vil optimere stuen til en ordentlig film oplevelse, og det helst uden at lave den om til et lydstudie - men det er sågu svært at finde et godt sted at starte.

Og dermed til det jeg synes kunne være en sjov lille weekend øvelse :

De af jer der har et eller flere home-cinema's (cinemæ? ) bag jer, hvad ville i vælge af hardware hvis i havde 25K hhv. 100K til et nyt projekt, og hvorfor?

Specielt ville det være en stor hjælp for en rookie som mig at få lidt info om de features i lægger vægt på ved hvert "apparat". Anlægget skal være min. DTS5.1, have 100" skærm i 16:9 og får bonus point hvis det også kan bruges til alm. musik  

På forhånd tak

Til top Vis NielsJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsJ

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Mit grej har uden subs kostet omkring de 25 K. Kig på www. knappen for detaljer.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

mit ligger lige under de 50 K

men jeg er kun til stereo. "så ØVVV kan ikke være med"

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

mit står i 11K men mangler så en projekter

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Tak for inputtet.

Men er i tilfredse med de setup i har eller er der ting i ville gøre anderledes hvis i fik chancen?

Svend P: Hvordan er Yamaha'en? Har selv Yamaha pt. (Alm. stereo, AX-492, CDX 593) og har været ganske godt tilfreds.

Er der nogen der har (gode) erfaringer med lidt mindre volumøse/iøjnefaldende højtalere? Jeg er ikke i tvivl om at Dali'erne spiller godt, og hvis jeg havde et decideret bio rum planlagt var størrelse og udseende ikke en faktor - nu er det imidlertid en stue og den skal ikke ligne et lyd studie når jeg er færdig :).

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er fuldt tilfreds med mit set-up. Jeg mangler kun at få dæmpet væggene i mit lytterum, så diskanten kommer på plads. Og så er jeg ellers kørende for de næste 5-10 år.

Yamaha'en er jeg vildt glad for, især efter at have levet-/bøvlet med Sony's TA-E9000ES i 6 år.

Den har en god og nem betjening. Og 7.1 er en gevinst hos mig. Det har virkeligt givet en dybde i surroundeffekterne. Plus Pro Logic II virker overraskende godt til at omdanne stereoudsendelser til surround. Før har jeg haft 2x400W til bagkanalerne, men fandt ud af at det var vildt overkill, så det tager Yamaha'en sig af nu. Så det er endnu en kasse der er smidt ud af racket.

Dog er HTPC'en blevet suppleret af en Pioneer 470 DVD afspiller, da PC'er er djævlens instrument, og burde gå tildækkede rundt hele tiden, eller noget i den retning.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Ind til videre kan jeg kun snakke med på lydsiden... Jeg har købt min receiver+dvd for ca. 10k. Dertil har jeg brugt ca. 3k på baghøjtalere+center af en rigtig god kvalitet. Mine store fronter står til udskiftning.... Jeg har en suveræn surround-oplevelse hver gang jeg ser film. Når jeg hører musik, så glemmer jeg helt at jeg har en overbo - specielt i pure direct mode, hvor lyden er renset for digitalt støj................ Mit Onkyo grej har en utrolig alsidig lyd - både til surround og stereo. Desuden er der rigtigt mange funktioner til at fintune lyden, så den passer til alt input. Min receiver kan sammenlignes med Denon's AVR 3805, men Onkyo er (efter min mening) bedre til prisen og mere driftsikkert. Du bør også kigge på/lytte til noget Marantz, Harman Kardon og Yamaha - alle producerer godt udstyr!

Havde jeg mønt nok, ville jeg investere i en sanyo z3 projektor og noget godt lærred (jeg har ingen forstand på lærred). Z3 betragtes af mange her på siden som cremen af det bedste....

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

hald
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:
mit står i 11K men mangler så en projekter

Står det flotte anlæg virkelig kun i 11k?

Mit står personligt i 9-10k, og syntes da det er langt bagefter dit tonyax... jeg kommer også snart med en tråd om mit anlæg

Mit Dali, Marantz, DIY setup!
Til top Vis hald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hald Besøg hald's Websted

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

NielsJ skrev:

de af jer der har et eller flere home-cinema's (cinemæ? ) bag jer, hvad ville i vælge af hardware hvis i havde 25K hhv. 100K til et nyt projekt, og hvorfor? På forhånd tak

Er det enten 25K eller 100K? hvordan skal det lige forståes. Der kan jo fåes meget for de 75K der ligger imellem. Siden du vil op i min. 100" kan det jo kun blive en projektor (medmindre du vil op i 200K total). Der er mange fine sager at finde på brugtmarkedet, men projektoren vil jeg anbefale at købe fra ny.

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

Mumrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Når han nu skriver 25K hhv. 100K, så vil han nok gerne vide hvad i ville købe hvis i  havde henholdsvis 25.000,- eller 100.000,-...
Han beder altså om bud på hjemmebio'er til to forskellige priser.
Til top Vis Mumrik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mumrik

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 04:12 | IP-adresse registreret  

NielsJ skrev:

De af jer der har et eller flere home-cinema's (cinemæ? ) bag jer, hvad ville i vælge af hardware hvis i havde 25K hhv. 100K til et nyt projekt, og hvorfor?

For 25K vil jeg ikke komme med noget bud. Det er sgu svært (læs: efter min mening umuligt) at få "det hele" til den pris i en ordentlig kvalitet. Men for 100K begynder det at blive sjovt. Med udgangspunkt i noget af mit eget grej ville jeg (overveje at) spendere de 100K således:

Projektor: Sim2 Domino 18, 25.000 kr.

Lærred: Stewart fastramme 100" med Studiotek130 dug, 16.000 kr.

Surroundreceiver: DENON 3805, 10.000 kr.

DVD-afspiller: DENON 3910, 10.000 kr.

Fronthøjtalere: DALI Evidence 470 SE, 12.000 kr.

Centerhøjtaler: DALI Evidence C70, 4.000 kr.

Baghøjtalere: DALI Suite R0.8, 5.000 kr.

Sub: B&W ASW750, 13.000 kr.

Samlet listepris 95.000. Så har du 5.000 til kabler + det du får forhandlet dig til hvis du køber det hele på samme tid.

Min motivation for det valgte udstyr:

Projektoren er en DLP projektor. Regnbuer burde være elimineret, men er du disponeret herfor, bør du nok bruge noget tid på at se den live. Sim2 laver generelt nogle rigtigt gode projektorer, og med introduktionsprisen på 25.000 kr. i Danmark er den simpelthen et fund. Storebroderen Domino 20H koster 40.000 kr., men med til prisforskellen hører, at Domino 18 ikke har digitale billedeindgange (HDMI/DVI). Nogle vil sikket fremhæve at dette skulle være ”en mangel”, men efter min opfattelse er HDMI/DVI ikke nødvendigvis det der giver det bedste billede. Der skal meget til at slå et rigtigt godt analogt billede, og det får du med Domino 18 og DVD3910.

Med til en god projektor hører også et godt lærred, og Stewart laver ganske enkelt de bedste. Jeg ville selv vælge en hvid dug, men brug noget tid på at finde ud af om du er til grå eller hvid dug. Der er forskel på dem. Prisen for et Stewart lærred er uafhængig af valg af dug, det er størrelsen der afgør prisen.

DENON udstyret er lækkert grej, men du bør lytte til alternativer. Det er dine ører der i sidste ende skal bestemme udstyret.

DALI Evidence 470SE lyder (efter mine ører) ganske enkelt rigtigt godt til prisen, både til musik og film.

Den valgte sub virker måske dyr i forhold til de øvrige højtalere, men har du først hørt den, er der ingen vej tilbage.

Men generelt er det dine øjne og ører der skal leve med dit udstyr, så kom ind i kampen og få set og lyttet rundt omkring ;)

Til top Vis Gerdes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gerdes

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2005 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

jeg er fuldt ud tilfreds med mit, sad og så en film med en klammerat i går (har lige fået sat det op efter jeg er flyttet) og der manglede på ingen måde effekt eller noget. Det eneste vi kunne komme på var en projektor

Nu består mine højtalere kun af brugte modeller, så noget nyere er hele tiden i tankerne, men det er der bare ikke penge til, og aner så heller ikke hvad det skulle være.

Skal lige siges at det fungere perfect i min stue på 18kvm, men det kunne godt være det ikke fungerede i en på 40. I Don´t know...

Husk forresten at regne med en betragtelig regning til kabler og kanaler osv. hvis det ikke kan skjules på andre måde. Det er også en del af oplevelsen at kablerne er stjult og der er orden i dem.

Hald ja ca 11K, 3800 for speakere, 5900 reciever, 1500 dvd. = 11,2K ahh så måske tættere på 12K med kabler 

H/K & B&W snurrerundt

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Yamaha'en er jeg vildt glad for.

Ja, jeg er også rigtig glad for min Yamaha (1400). Der er mange gode dekoder på markedet, men ingen af dem er istand til at "lave" naturlig surround som Yamaha. I stereo-mode funger den kun som volumen-kontrol .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

At købe en Denon AVR3805 og bruge den som forstærker til både musik og film i et setup i 100.000kr.'s klassen er i mine øjne en meget stor fejldisposition. Hvis forstærkeren også skal kunne spille musik, og man har den slags midler, så er det i mine øjne ikke engang værd at overveje. Vigtigheden af at have en god forstærker som også kan spille musik, er desværre ofte undervurderet. Og for 5.000kr. får man ikke mange kabler, hvis vi snakker et setup til 100.000kr. :]

Nu melder historien intet om, hvorvidt det hele skal være nyt, eller noget også må være brugt. Der kan være mange penge sparet ved at købe brugt, og der er lavet rigtigt mange gode ting, som ikke kan købes nyt længere. Et bud kunne være:

Forstærker
Først og fremmest ville jeg dele det op i en god musikalsk forforstærker og så en effektforstærker. Et bud på en god surround forforstærker med musikalske egenskaber kunne være en EAD Ovation, som desværre vist er sjælden på brugtmarkedet herhjemme, og som går til omkring 10.000-12.000. De kan hentes hjem fra USA, såfremt man skulle have mod på dette.
Et andet bud kunne være Rotel RSP-1068, som koster små 15.000 fra ny. Alternativt lillebroren RSP-1066 købt brugt. Den vil formegentligt stå i omkring 6.000.

Derefter skal der bruges en effektforstærker, og her har du muligheden for at vælge imellem en 5 kanals eller en 2 kanals og en 3 kanals. Jeg ville vælge sidstnævnte, og købe en rigtigt god stereo effekt, og så en 3 kanals til brug ved surround lytning. Der findes så mange gode 2 kanals effekte, at det ville være umuligt at opremse hvilken du skal vælge og hvorfor, men hvis du køber en brugt og smider omkring 8.000-10.000, så kommer du rigtigt langt.
Hvad angår 3 og 5 kanals effektforstærkere har du også mange muligheder.

En sidste mulighed kunne være at købe både en stereo forforstærker med balanceret indgang og udgang og en 2 kanals effekt med balanceret indgang, og så køre stereo delen balanceret. Derudover kan du så købe en surround forforstærker og en 3 kanals effekt, som du tilslutter ubalanceret til den samme 2 kanals effektforstærker som du bruger til dit stereo. Denne løsning medfører dog, at du skal skifte bagpå din 2 kanals effekt, når du går fra stereo til surround, hvilket sikkert ikke lyder ret tiltalende. :]

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hvis du nu skal købe, så var der en med Sunfire Ultimate reciever, den skule vist være noget helt specielt. Mener den stod til 20K

H/K & B&W snurrerundt

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Wow, mange svar :)

Svend P: Du bruger en PC til DVD afspilning - hvor vigtig er selve DVD kilden? Jeg skal have en XBox uanset, men er det pengene og det ekstra rod værd at købe en "rigtig" DVD afspiller ved siden af (eller kommer det i virkeligheden an på kvaliteten af det øvrige udstyr)?

Nitro: Ja, jeg kan se her at Z3 er foretrukket. Mit "problem" er at jeg kan få en ny Dell 1100 nærmest gratis, så den vil jeg nok starte med uanset hvad. Dette er en DLP projektor på 1400 Lumen og 2100:1 i kontrast - så på papiret skulle den være ganske god. Eneste bagside er støj niveau'et på 32dB.

Jan: He, det var måske lidt kryptisk. Jeg ville gerne have et indtryk af et "budget" anlæg og et "high end" anlæg. Derfor de to priser. Jeg er iøvrigt helt enig mht. projektor, en ny pære + garanti er meget værd her.

Gerdes: Jeg håber nu jeg kan få noget til mindre end 100K ;) Men din liste er rigtigt godt input, og du har helt ret, jeg slipper ikke for at lytte mig omkring (jeg forsøger blot at finde et sted at starte og lidt pris niveau'er).

tonyax: Kabler skal selvfølgelig med. Alt bliver trukket i rør i væggene/loftet - kabel bakker er forbudt, jvf. den bestemmede myndighed i hjemmet! :)

Det er iøvrigt den samme myndighed der forhindrer Dali højtalere og 15kubikmeter sub woofere

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hov, der kom flere mens jeg skrev

powda: Musik er en prioritet, men det skal jo sættes i relation til mit eksisterende udstyr som jeg har været glad for indtil videre (Yamaha AX-492, CDX 593, Jamo 7.et-eller-andet tror jeg :) ). Den nye stue er i og for sig noget større end den gamle, såå :)

Jeg vil ikke spendere 100K - jeg tog det med fordi et 100K anlæg sætter større fokus på de "små" detaljer og derfor kan være godt input (synes jeg) selv når man skal købe billigere anlæg. F.eks. er opdeling i for- og effekt-forstærker som du anbefaler jo også en mulighed i billigere anlæg.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

NielsJ skrev:

Jeg skal have en XBox uanset, men er det pengene og det ekstra rod værd at købe en "rigtig" DVD afspiller ved siden af (eller kommer det i virkeligheden an på kvaliteten af det øvrige udstyr)?

Enhederne skal selvfølgelig passe sammen i et eller andet omfang. Hvis du skal se film på et 21" prosonic tv, så skal du bare give den gas med din Xbox, men ellers hold dig fra at bruge spilkonsoller som DVD-afspiller.

NielsJ skrev:

Nitro: Ja, jeg kan se her at Z3 er foretrukket. Mit "problem" er at jeg kan få en ny Dell 1100 nærmest gratis, så den vil jeg nok starte med uanset hvad. Dette er en DLP projektor på 1400 Lumen og 2100:1 i kontrast - så på papiret skulle den være ganske god. Eneste bagside er støj niveau'et på 32dB.

Har du set og hørt den? Specielt de 32db kan give problemer med din åndelige vejleder. Uanset anbefalinger herinde fra, så skal du altid se og høre projektor inden køb.

NielsJ skrev:

Det er iøvrigt den samme myndighed der forhindrer Dali højtalere og 15kubikmeter sub woofere

Hvilke højtalere tillader hun så?

Til top Vis Gerdes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gerdes

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hvis du ser mit setup, så synes jeg det spiller kanon på mit 14kvm værelse, men havde jeg større (op til 30kvm nok max) ville jeg vælge 6006 højtalerne fremfor 5005LE, som jeg har. Der er mere bass i, men synes det er overkill på sådan et lille værelse som mit. Mit har i alt inkl dvd, projektor, kabler osv osv kostet ~32.000kr.

Ellers ville jeg nappe noget B&W 603S4 som front og finde tilsvarende højtalere i den serie til surround. Mener det kommer op i små 20k inkl sub for sådan et sæt højtalere.

Var først det setup jeg gerne ville have, men måtte indse at jeg ikke var villig til at ofre så mange penge på det.

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

He, godt spørgsmål, og det er nok også en sandhed med modificationer (hun er faktisk ret medgørlig, men jeg er heller ikke selv interesseret i at have 7 rum-meter afsat til højtalere ).

Som udgangspunkt vil det hjælpe en del hvis man kan få dem i hvid . Derudover skal bag-højtalerne ikke være specielt dybe - Jeg tænkte lidt i stil med Jamo A510. Sub, center og front bliver nok ikke det store problem. En eller to ekstra bag-center højtalere skal derimod være meget diskrete hvis de skal være der overhovedet.

Jeg har ikke set Dell'en i aktion, og jeg ved ikke lige hvor jeg skulle gøre det henne (Dell har jo ikke rigtigt en butik :) ). Men som sagt får jeg den nærmest kastet i nakken, så skulle jeg være tvunget til at skille mig af med den igen så er det ikke den store økonomiske ruin. Tilgengæld har jeg så et reference punkt fra min egen stue :)

Umiddelbart lyder 32dB ikke rart, men der er 32dB og så er der 32dB - lydtryk er jo ikke det eneste der afgør om et apparat er til gene eller ej (frekvens kan være nok så vigtig, konstant vs. rytmisk lyd, metallisk raslen osv.).

Er der nogen herinde der har eksperimenteret med alternative kølings former til projektorer?

Jeg vil sætte en ordentlig DVD afspiller på listen også. Skal jeg beholde min Yamaha CDX593 i samme ånd, eller vil en god DVD afspiller kunne erstatte den?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes