Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: SONY VPLHS50 = super projektor! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Waaaau!!!  Denne gang overrasker SONY mig en hel del, for jeg troede ikke de var så dygtige. Hvor er det vildt... billedet er det bedste man kan tænke sig, flot fokus og den fedeste farvegengivelse. Ja, jeg har aldrig set noget i lignende på nært hold.

Sammenlignede HS 50 med Sanyo PLV Z3 og Panasonic PTAE 700, som jeg ellers troede var ukronede konger - men de må nøjes med at forblive prinser, for med en kontrast på hele 6000:1 giver den små fine og velplacerede røvdask til de to andre og er i den grad fremtidssikret ved at kunne vise HDMI i højeste, og flotteste opløsning  Hvad siger I?

Efter min mening så ser HDMI bedre ud end det som de gængse DVD-afspillere kan levere i dag og måske ser vi allerede lidt til det i 2006? :o)

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Ja, den er dejlig ikke...
Glæder mig til min kommer

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Sammenlignede HS 50 med Sanyo PLV Z3 og Panasonic PTAE 700, som jeg ellers troede var ukronede konger - men de må nøjes med at forblive prinser, for med en kontrast på hele 6000:1 giver den små fine og velplacerede røvdask til de to andre

Der er jo også forskel på prisen - hvis man kan finde de ekstra kroner, så er HS 50 ubetinget bedre, ja.

Olsen skrev:
Efter min mening så ser HDMI bedre ud end det som de gængse DVD-afspillere kan levere i dag og måske ser vi allerede lidt til det i 2006? :o)

Jeg går ud fra du mener HDTV? DVD-afspillere med HDMI-udgang findes der masser af allerede nu.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Olsen skrev:
Sammenlignede HS 50 med Sanyo PLV Z3 og Panasonic PTAE 700, som jeg ellers troede var ukronede konger - men de må nøjes med at forblive prinser, for med en kontrast på hele 6000:1 giver den små fine og velplacerede røvdask til de to andre

Der er jo også forskel på prisen - hvis man kan finde de ekstra kroner, så er HS 50 ubetinget bedre, ja.

Olsen skrev:

Jeg går ud fra du mener HDTV? DVD-afspillere med HDMI-udgang findes der masser af allerede nu.

Ja, jeg mente HDTV.  Fik en glimrende test hos Tapeconnection. Dejligt at det kan lade sig gøre og tiden er til det, selvom man ikke lige har har titusindvis af kr., men går og sparer op mens man drømmer om the day when...

Testen var forrygende så til alle jer der har projektor og ikke er tilfredse med TV Avisen i stort format, så gå efter HDTV. Vil absolut holde på at det er de ekstra kr. værd at investere i Sony'en selvom jeg da også tager hatten af for de to andre for de er ikke dårlige - Sonyen er bare en tand bedre

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Otto, TC skrev:

Olsen skrev:

Olsen skrev:

Ja, jeg mente HDTV.  Fik en glimrende test hos Tapeconnection. Dejligt at det kan lade sig gøre og tiden er til det, selvom man ikke lige har har titusindvis af kr., men går og sparer op mens man drømmer om the day when...

Testen var forrygende så til alle jer der har projektor og ikke er tilfredse med TV Avisen i stort format, så gå efter HDTV. Vil absolut holde på at det er de ekstra kr. værd at investere i Sony'en selvom jeg da også tager hatten af for de to andre for de er ikke dårlige - Sonyen er bare en tand bedre

Lyder meget besnærende, men har du set den ift. en DLP i samme prisklasse (ca. 30.000)???? Hvis ja hvor stor er forskellen så???

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Sammenlignede HS 50 med Sanyo PLV Z3 og Panasonic PTAE 700, som jeg ellers troede var ukronede konger

He he, i min bog er Z3 og AE 700 ikke engang tæt på at være ukronede prinser . Opmærksomheden, som er rettet mod de to nævnte projektorer, må efter min opfattelse være begrundet i deres prisniveau. De har højere opløsning end DLP projektorer i prisklassen, bevares, men opløsning er ikke alt. Sammenligenede Z3, AE700 og en JVC med D-ILA teknologi på messen i sidste weekend. Den eneste projektor af de 3, som var til at holde ud at se på var JVC. Den er tilgengæld også for dyr til min pengepung (+70K). Z3 og AE700 faldt simpelthen i gennem på deres kontraktniveau.

Har tidligere sammenlignet Z3 og SP5700 (DLP) på samme lærred og med samme kilde (husker ikke om det var Pioneer 668 eller 888, men det gør heller ikke den store forskel). Også her blev Z3s mindre gode kontrastniveau udstillet for fuld skrue.

Desværre (for mig i hvert fald) falder SP5700 i gennem på støjniveau. Regnbuer kunne jeg ikke observere på den, men måske er jeg bare ikke disponeret for det . Så mit projektorkøb er udskudt til en DLP har markant reduceret støjniveau, eller en LCD har markant bedre kontrastniveau. Måske er Sony HS 50 svaret på mine bønner, men jeg har endnu ikke haft mulighed for at se den live.

Til top Vis Gerdes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gerdes

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
Sammenligenede Z3, AE700 og en JVC med D-ILA teknologi på messen i sidste weekend. Den eneste projektor af de 3, som var til at holde ud at se på var JVC.

Det er jeg så lodret uenig i...

Gerdes skrev:
Den er tilgengæld også for dyr til min pengepung (+70K). Z3 og AE700 faldt simpelthen i gennem på deres kontraktniveau.

...SPECIELT med den begrundelse. Det var interessant at se DILA'en, der er noget fremtid i den teknologi. Ingen screen-door, og god farvegengivelse. Men kontrast? Det var da det eneste den _ikke_ havde?

Gerdes skrev:
Sammenligenede Z3, AE700 og en JVC med D-ILA teknologi på Har tidligere sammenlignet Z3 og SP5700 (DLP) på samme lærred og med samme kilde (husker ikke om det var Pioneer 668 eller 888, men det gør heller ikke den store forskel). Også her blev Z3s mindre gode kontrastniveau udstillet for fuld skrue.

Det er til gengæld meget rigtigt, SP5700 har bedre kontrast end Z3.

Gerdes skrev:
Desværre (for mig i hvert fald) falder SP5700 i gennem på støjniveau. Regnbuer kunne jeg ikke observere på den, men måske er jeg bare ikke disponeret for det . Så mit projektorkøb er udskudt til en DLP har markant reduceret støjniveau,

Hvis man ikke generes af regnbuer, er DLP generelt en god teknologi - når man udnytter det rigtigt. Der er håb forude, Mitsubishi HC2000 er f.eks. nede på 23 dB. Så mangler vi bare at prisen også falder på plads...

Gerdes skrev:
 eller en LCD har markant bedre kontrastniveau. Måske er Sony HS 50 svaret på mine bønner, men jeg har endnu ikke haft mulighed for at se den live.

Dens kontrast i praksis minder i hvert fald langt mere om rigtigt gode DLP'er end om Z3/AE700. Så hvis kontrast er den eneste anke du har mod LCD, så er det ret sandsynligt at HS 50 er svaret, ja.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Det er jeg så lodret uenig i...

Vi har så forskellige oplevelser, fair nok . Men er det så din opfattelse, at Z3 har bedre kontrastniveau end DILA'en? .

Men generelt er jeg ikke imponeret over kontrastniveauet i LCD, så det er min primære anke .

Prisen på HC2000 er godt nok lidt høj, men har ikke oplevet den (endnu). Men jeg bør nok afse lidt tid til at opleve HS50 live .

Guardian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Hvilket lærred anbefales der i grunden til HS 50? Gråt eller hvidt?

Idet den har så godt et sortniveau er det måske unødvendigt med gråt lærred og dermed gå efter et hvidt. På den anden side findes der jo grå lærreder med gain over 1.0, fx steward firehawk, men de er dyre!

/claus
Min bio
Til top Vis Guardian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guardian

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har set både en Mitsubitshi DLP'er til 40K og en Z3'er lave et HDTV billede og jeg var bestemt ikke imponeret af DLP'en. Billedet var da udemærket men til 40K skal det da være intet mindre end fantastisk! Jeg er også plaget af regnbueeffkten, så det er nok også med til at min mening om DLP'er ikke er så rosende. Jeg synes Sony'en laver et bedre billede end alle de DLP'er jeg har set og til en væsentligt bedre pris! Når engang en 3-chip DLP er til at betale er det jo nok en helt anden snak...

Gulslossen.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:

Lyder meget besnærende, men har du set den ift. en DLP i samme prisklasse (ca. 30.000)???? Hvis ja hvor stor er forskellen så???

Ja ingen vertical Banding, rainbow effect, høj opløsning og kontrastratio målt til 4000:1 er ret imponerende. direkte A/B test med en så dyr DLP har jeg ikke prøvet, så om den kan gøre det ligeså godt eller bedre er svært for mig at sige. Der er vidst ikke så mange steder i DK man kan se den i aktion - endnu, men det kunne da være interessandt at se begge typer.

Jeg lider også af at kunne se regnbueeffekten på DLP projektorer (har set på lidt forskellige DLP mellem 10 - 15K men igen så har jeg ikke kigget på nogen i prisklassen 25K+, så måske dette problem er væsentlig minimeret her? Jeg er dog opmærksom på, at man til denne pris skulle kunne finde flere rigtig gode DLP'ere med fx ligeså høj opløsning på 1280x1024

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Guardian skrev:

Idet den har så godt et sortniveau er det måske unødvendigt med gråt lærred og dermed gå efter et hvidt. På den anden side findes der jo grå lærreder med gain over 1.0, fx steward firehawk, men de er dyre!

Det var et gråt lærrede jeg så dens udemærkede billede på, men ved ikke om det er den generelle anbefaling. Hvis den viser sig at være tilnærmelsesvis ligeså god på et hvidt lærred, så kan dens højere pris i forhold til andre LCD'ere måske kompencere for det hvide lærred.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
Vi har så forskellige oplevelser, fair nok . Men er det så din opfattelse, at Z3 har bedre kontrastniveau end DILA'en? .

På opstillingen på messen var DILA'en ikke i nærheden af at levere det sortniveau som Z3'en gjorde (i mine øjne i hvert fald...) Detaljeringen som sådan i de mørke områder var bedre på DILA'en, men det var langtfra sort. Men efter hvad jeg har hørt stod Z3 og AE700 i standard-indstillingerne - om de har haft skruet på Iris'en på Z3 i løbet af dagen, og hvordan JVC'en var indstillet, skal jeg jo ikke kunne sige.

Gerdes skrev:
Men generelt er jeg ikke imponeret over kontrastniveauet i LCD, så det er min primære anke .

Det er helt sikkert også LCD'ernes største svaghed, selv om de bliver bedre og bedre. HS50 er den første hvor kontrasten ikke længere står tilbage for DLP. Grunden til at Z3 og AE700 står som "de bedste" er, at der ikke er nogen DLP'er under 20.000,- der reelt kan konkurrere med dem. Men bevæger du dig opad i prisklasserne, så bliver DLP et noget mere relevant alternativ.

Personligt foretrækker jeg faktisk HS50 frem for HC2000 - også selv om prisen havde været den samme...

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Det var et gråt lærrede jeg så dens udemærkede billede på, men ved ikke om det er den generelle anbefaling. Hvis den viser sig at være tilnærmelsesvis ligeså god på et hvidt lærred, så kan dens højere pris i forhold til andre LCD'ere måske kompencere for det hvide lærred.

Jeg synes afgjort det grå lærred er at foretrække - men HS50 på hvidt lærred er bedre end Z3 på gråt. Om jeg direkte vil anbefale at spare den sidste tusindlap (eller hvad det nu er) for at få råd til projektoren, det ved jeg ikke rigtigt om jeg vil sige - om det er 26.000,- eller 27.000,- i alt bør i mine øjne ikke afholde én fra at vælge det rigtige fra starten.

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:

Jeg har set en Mitsubishi HC2000 sammenligt med Sony'en og der var ingen tvivl om at Sony'en skulle luske hjem med halen mellem benene. Der var klasse til forskel i farve og kontrast.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Guardian skrev:

Som nævnt, foretrækker jeg klart et gråt. Selv om sortniveauet er rigtigt, rigtig godt, så er der stadig noget at hente på de grå lærreder. Firehawk lærredet er ikke lige min favorit, det giver en lidt glansbilled-agtig fornemmelse, speciel hvis du sidder relativt tæt på lærredet.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

På opstillingen på messen var DILA'en ikke i nærheden af at levere det sortniveau som Z3'en gjorde (i mine øjne i hvert fald...) Detaljeringen som sådan i de mørke områder var bedre på DILA'en, men det var langtfra sort. Men efter hvad jeg har hørt stod Z3 og AE700 i standard-indstillingerne - om de har haft skruet på Iris'en på Z3 i løbet af dagen, og hvordan JVC'en var indstillet, skal jeg jo ikke kunne sige.

Vi bliver nok ikke enige om sortniveauet på Z3, for da jeg så den søndag viste den slet ikke sort som DILA'en gjorde (i DILA'ens favør).

For så vidt angår finindstillingen af Z3, AE700 og DILA'en, oplyste sælgeren under demonstrationen at alle 3 var indstillet som "out-of-the-box". Dvs. "standardindstillingen". Med den viden er det måske ikke en helt fair sammenligning (desværre, for initiativet var godt), men skal ikke kunne sige om de (Best Seat) alligevel har pillet ved nogle af dem i løbet af messedagene.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
Vi bliver nok ikke enige om sortniveauet på Z3, for da jeg så den søndag viste den slet ikke sort som DILA'en gjorde (i DILA'ens favør).

Uanset hvordan vi nu oplevede det, så er det - selvom data aldrig siger alt - ikke imponerende med 800:1 on/off kontrast for 75.000,-... Men på lang sigt synes jeg som sagt teknologien er yderst interessant.

Men, forresten, var der ikke noget med at udviklingen af denne teknologi var stoppet? Eller blander jeg to ting sammen?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Men, forresten, var der ikke noget med at udviklingen af denne teknologi var stoppet? Eller blander jeg to ting sammen?

Jeg besvarer lige mig selv: Det var kun Philips og Intel der havde trukket sig ud, Sony og JVC fortsætter:

http://www.insightmedia.info/emailblasts/IntelExitsLCOSBusin ess.htm

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Uanset hvordan vi nu oplevede det, så er det - selvom data aldrig siger alt - ikke imponerende med 800:1 on/off kontrast for 75.000,-... Men på lang sigt synes jeg som sagt teknologien er yderst interessant.

Du har ret i at 800:1 ikke lyder imponerende, uanset pris. Det får mig til at tænke på om der ikke er en standard for angivelse af kontrastniveau? Umiddelbart vil jeg tænke "nej".

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes