Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 17:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HDTV - hvad er det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 November 2003 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Der bliver nævnt HDTV under specifikationer for projektorer. Hvor kommer det signal fra og hvad er det?  - har søgt på denne side og www.projectorcentral.com
Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 13 November 2003 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Det betyder at den kan tage imod og vise en HDTV opl0sning. typisk 1280x720.

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 November 2003 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

HDTV er en specifikation fra USA og Japan. EU har endnu ikke vedtaget nogen endelig, da man oprindelig ville overgå førnævnte med egen standard.

Der findes mange opløsninger og standarder når vi snakker HDTV.

Den laveste opløsning er 720i og den højeste er 1080p. Forskel på i og p er om der er tale om Interlaced eller Progressive, hvoraf sidstenævnte er den bedste.

1080p er helt nøjagtigt 1920 x 1080 native pixels i progressive. 720p er f.eks. 1280 x 720. Kompressionen er baseret på den velkendte MPG-2 standard.

Der er primært USA der er frontløber på denne front. Egentlig primært fordi man via lov har vedtaget at ALLE broadcastere skal digitalisere inden udgangen af 2005. Det har sat skub i HDTV, dog er det meste 720i baseret, men det er også væsentlig bedre end NTSC og PAL i dag.

De mest populærer er i dag, ABC, CBS, NBC, WB HD, Discovery HD, HD NET, FOX Sport, NBA, HBO, ShowTime og InHD. En rimelig komplet liste fremgår dog her: http://www.hdpictures.com/stations.htm

Der broadcastes dog også HDTV signaler i EU fra Belgien, ca. 2 timer hvad dag via sattelit. Hvis man har set HDTV 1080p på et plasma elle projektor og bagefter ser Hybridnet på et godt fjernsyn, så virker det som om at man har fået trukket en halv pakke Stryhns over nethinden. HDTV er ultraskarpt!!! Man får faktisk et chock første gang man ser det.

Jeg har leget med HDTV i ca. 2 år nu. Har nogle real hires billeder af tvudsendelser hvis det har interesse. Mange tror at der er tale om billeder taget med et hires digitalt kamera  Der er med andre ord noget at glæde sig til engang herhjemme.

Desværre vedtog vores kære Folketing at det danske sendenet IKKE skal digitaliseres endnu, så det bliver først engang efter 2012 at det bliver aktuelt. England er dog damplokomotivet her i EU, der findes mange udbydere med DTV indhold og ofte i rigtig god kvalitet.

Se også:

http://www.euro1080.tv/

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=277556

Dem der selv råder over en ordentlig parabol, prøv nedenstående opsætning:

ASTRA 1H, 19.2° East
Frequency 12168 MHz
Polarisation vertical
Symbol rate 27.5 MSymbols/sec
FEC 3/4

Rigtig god fornøjelse!

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

kimr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 November 2003 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Ctacta

Tak for svaret. Hvad sender de euro1080.tv egentlig hver dag? Noget der er værd at se på? Der står noget om musik og shows på deres side, men ikke hvad.

HDTV på en infocus 5700 til KT messen var lidt af en "jawbreaker". Det var helt fantastisk med Leno og US football.

Det kunne nok få mig til at investere i en parabol. Nu ved jeg intet om parabol og satelit, men kan man købe en given modtager og tallerken og så er man kørende og kan se Eurotv?

Kim

Til top Vis kimr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimr

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 November 2003 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Det er blandet landhandel, det er jo et eksperiment for at skubbe HDTV igang her i EU. Men der er da nogle interessante ting engang imellem og det står jo ganske exellent på en ordentlig skærm

Check deres hjemmeside ud i mit link, der står alt, og alt det du spørg om. Kontakt en dygtig parabolekspert i dit nærområde angående sat, der er mange dårlige løsninger på marked, men igen, det er for komplekst til at jeg vil give mig ud i egentlig rådgivning. Jeg har betalt mig fra det. Og indeholdet er gratis indtil videre på kanalen.

Yep, HDTV får kæben til at banke i gulvet på alle, de første par gange de ser det. Jeg så forleden nogle udsendelser fra USA (optaget derovre på hd) fra Discovery der sender i HDTV om rumfærgen. Wow det var lækkert, det var bedre end at tage i planetariet i København. Det siger vist alt  God fornøjelse, du vil ikke fortryde det! Ærgeligt at vores politikere er så stupide som det er tilfældet inde på Christiansborg

Mr. Lunds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 November 2003 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hej,

HDTV = High Definition Tele Vision....

Niels

Til top Vis Mr. Lunds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Lunds Besøg Mr. Lunds's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 26 November 2003 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Har lige set denne sammenligning (http://www.videophile.info/Review/FOTR/FOTR_01.htm). 

Se lige de HD screenshots fra LOTR....

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 November 2003 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Har lige set denne sammenligning (http://www.videophile.info/Review/FOTR/FOTR_01.htm). 

Det har intet med ægte HDTv at gøre, det er blot hvad man opnår ved at bruge en højkvalitets scaler eller en htpc til de helt store skærme.

Læs hans kommentar:

Thats why i use the following strategy when doing screenshots analysis. I scaled the 720x480 grabs to 1920x1080 also with a bicubic filter to mimic what a Faroudja 3000/5000 or HTPC would do. To make my own comparissons, i watch these images on my monitor (which is capable of resolving 1920x1080) with a program that is able to switch between 2 images almost instantly (<1/30 sec, AcdSee).

Hvis du vil se rigtige HDTV skærmbilleder fra live udsendelser, så skal du dyrke dette link:

http://www.hdtvpub.com/examples/HDTV-Screenshot-DB.cfm

Det er rent guf og noget som jeg dagligt nyder, hybridnettet er dødt hjemme hos mig, lige på nær når nyhederne fra TV2 eller DR skal ses!

Mvh

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2003 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
jdg1 skrev:

Det har intet med ægte HDTv at gøre, det er blot hvad man opnår ved at bruge en højkvalitets scaler eller en htpc til de helt store skærme.

Læs hans kommentar:

Thats why i use the following strategy when doing screenshots analysis. I scaled the 720x480 grabs to 1920x1080 also with a bicubic filter to mimic what a Faroudja 3000/5000 or HTPC would do. To make my own comparissons, i watch these images on my monitor (which is capable of resolving 1920x1080) with a program that is able to switch between 2 images almost instantly (<1/30 sec, AcdSee).

Hvis du vil se rigtige HDTV skærmbilleder fra live udsendelser, så skal du dyrke dette link:

http://www.hdtvpub.com/examples/HDTV-Screenshot-DB.cfm

Det er rent guf og noget som jeg dagligt nyder, hybridnettet er dødt hjemme hos mig, lige på nær når nyhederne fra TV2 eller DR skal ses!

Mvh

Ja tak, det er jeg godt klar over!  Kender godt HDTV!

De HD screenshots er stadigvæk markant bedre end de screenshots taget fra "alm." dvd.

NTSC vs. "HD" (Taget fra en tv-udsendelse)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2003 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

he...du fjernede dit indlæg igen

Beezer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2003
Sendt: 30 November 2003 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Den laveste opløsning er 720i og den højeste er 1080p. Forskel på i og p er om der er tale om Interlaced eller Progressive, hvoraf sidstenævnte er den bedste.

1080p er helt nøjagtigt 1920 x 1080 native pixels i progressive. 720p er f.eks. 1280 x 720. Kompressionen er baseret på den velkendte MPG-2 standard.

Jeg har fulgt lidt op på dine forskellige links omkring HDTV, samt søgt lidt på nettet og har lige et par kommentar.

Ifølge www.hdtvpub.com så forstår jeg at man skal have et tv med en opløsning på 1920x1080 for at få HDTV. Derimod, så tilnærmer 720p sig pga. kvalitetsforøgelsen i et Progressive (P) billed kontra et Interlaced (I)?

Såfremt at std. er både 1280x720 ved P og 1920x1080 ved I, så har jeg kun set få plasmaskærme på 720p og kun projektorer eller storskærme med 1080 I og P. Et 42" plasmaTV har jeg højst set med 1024x768, hvilket er en lidt lavere opløsning end 1280x720.

Jeg har selv set på følgende skærme, men vil sikre mig at de kan følge med de næste par års udvikling.
Pioneer PDP-434HDE
Philips 50PF9965
Kan du uddybe understøttelsen af HDTV, da jeg meget nødigt vil købe katten i sækken? Herunder tænker jeg på både tuner- og tv delen?

Hvordan udnytter man et 1080i signal via satelit på et 720p tv eller er det ikke muligt?

//Beezer

Til top Vis Beezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beezer

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 November 2003 kl. 03:07 | IP-adresse registreret  

Hej Beezer,

HDTV indeholder som du selv angiver en række forskellige opløsninger. Dog vil jeg sige at det meste der broadcastes er 720p eller 720i. En skærm der kan modtage 1080i som du angiver er derfor ikke nødvendig for at kalde sig et HDTV tv.

Det er korrekt at 42" plasmaskærme ofte kun har en opløsning på 1024 x 768 og disse vil derfor ikke være egnede til HDTV pga nedskalering af billedet. 50" og opefter er derfor at foretrække pga dens native opløsning på 1365 x 768 pixels.

Jeg ville personligt ikke købe en skærm med lavere opløsning. HDTV modtageren er en Sat. modtager (settop boks) så derfor er skærmen "fremtidssikret" blot du sørger for at denne har DVI (SDMI) eller RGB indgang. I USA ser jeg også FireWire (1394a) anvendt som forbindelse mellem settup boks og skærm, men det er meget få apparater der har dette indført. Personligt er FireWire en fed ting og den var også udset til den netværkstopologi der skulle anvendes til at binde alle A/V produkterne sammen i fremtidens hjem. uPNP (Universal Plug-N-Play) er også en stor spiller i den anledning, og det er jo muligt at bridge FireWire op mod stort set hvad som helst, herunder Ethernet m.m.

Jeg har set din listede Pioneer skærm live og den er fremragende i billedet !!Faktisk bedre end min lidt ældre NEC 50MP2. Jeg har dog lige fået en 50XM2 fra NEC ind ad døren og denne slår efter min opfattelse alt andet på marked, herunder omtalte Pioneer. Pioneeren har som eneste anke en lav opløsning, derfor ville jeg ikke købe den, men du skal gøre op med dig selv hvad dit behov er i dag. At købe til fremtiden er kostbart og vanskeligt, men med en opløsning på 1365 x 786 der går du ikke galt i byen. Der er plasma-skærme på vej i endnu højere opløsning. Hvornår de rammer marked ved jeg ikke, men jeg har ladet mig fortælle at det bliver Q3 2004.

Du kan ikke udnytte et 1080i signal på et 720p panel, med mindre din settop boks har en scaler indbygget. Jeg er ikke prøvet en sådan live, men du kan foretage konverteringen on-the-fly på en kraftig HTPC. Det er en mpg-2 strøm med voldsom båndbredde så der skal kraftigt udstyr til at processere disse data realtime. Desværre er der meget der tyder på at HDTV kort til pc forsvinder i USA ved 2005, da man anser dem som usikre. Det er nemlig alt for nemt at kopiere indholdet og videredistribuere det digitalt. Derfor har rettighedshaverne fået et lovforslag igennem, og det samme vil vi nok også se i EU i meget nær fremtid. Husk at den meget omtalte DMCA (Digital Milinium Copyright Act) blev adopteret i EU med InfoSec, der allerede er implementeret i den danske lov om ophavsret.

HDTV understøttelse er et frækt ord i mange specifikationer, og man ser mange apparater som angiver HDTV understøttelse, lidt for mange, men den native opløsning fortæller (røber) ofte at dette slet ikke er sandt.

Hvis jeg skulle vælge mellem din listede Pioneer og Philips, så ville jeg klart vælge Pioneeren, ingen tvivl om det. Ovenstående var nok ikke den store hjælp til dig, du er selv inde på en række problemstillinger og har derfor også svaret  Lad mig høre hvad du vælger når du på et tidspunkt hiver tegnedrengen op og investerer i nyt isenkram.

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige købt et Sony KW-34HD1 HDTV med DVI-D indgang - Det er importeret fra USA og kører kun NTSC - Jeg har tænkt mig at købe en ekstern tuner og koble på som modtager af PAL signal men som kan sende signalet ud i NTSC.

Men jeg har tænkt lidt på hvordan jeg bedst kan udnytte TV'ets høje opløsning. 1. tanke var en HTPC da jeg tror billedet er godt nok til at bruge den som monitor. 2. købe en parabol reciever og prøve at fange nogle HD kanaler, men er det virkelig kun muligt at fange euro1080 i DK?

Til top Vis Dyvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyvel

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Anal Digital starter en HDTV kanal op til efteråret. Er der nogen der ved om det bliver 720p eller 1080i ?

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende - ved du hvad kanalen vil vise?

Til top Vis Dyvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyvel

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Dyvel skrev:

Lyder spændende - ved du hvad kanalen vil vise?

Jeg læste at den primært vil vise film og sport, men vistnok også i mindre grad naturprogrammer. Der findes også amerikanske miniserier i HDTV, så det kunne man også forestille sig at de vil sende.

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

DR vil bruge 720p når de engang får lov til at sende HDTV. Mange siger at 720p er bedre til levende billeder en 1080i som derimod skulle være godt til stillestående/langsomt bevægende billeder.

ATT. Ctacta hvordan er det lige med de her Alis paneler der har 1024x1024 til brug med HDTV det er noget med at de er Interlaced de 1024 ikke er det noget du kan forklarer noget om jeg har nemlig ikke helt gennemskuet dem endnu.

Det var lige før at man skulle tage ideen om et Hifi/TV/video parti op som det blev foreslået her på siden før valget. For i takt med at der er flere og flere der får fladskærme med høj opløsning i hjemne rundt omkring kunne man godt kræve at politikkerne fik nos.... sig sammen til at vi fik HDTV her i landet især nu når DR flytter ud i ørestaden hvor der vil blive lavet et eller to studier til HDTV.

Mvh. Crede

Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

bøje skrev:
ATT. Ctacta hvordan er det lige med de her Alis paneler der har 1024x1024 til brug med HDTV det er noget med at de er Interlaced de 1024 ikke er det noget du kan forklarer noget om jeg har nemlig ikke helt gennemskuet dem endnu.

Der er en forklaring her:

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/resolutio n-explained.html

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Guardian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2004
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Såfremt nogen af jer ikke har set det her site før, eller gerne vil have en lille forsmag på lidt HDTV i forskellige opløsninger kan man hygge sig med disse klip:

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provid er/film/ContentShowcase.aspx

DESVÆRRE kan man vist ikke købe disse plader til EU idet man skal taste en kode ind eller noget?

Kunne ellers være sjovt at have T2 i 720p! Ikke at min nuværende projektor kan køre den opløsning, men når jeg får købt en ny! så skal det testes. Selv på min 17" LCD PC monitor ses kvaliteten.

Jeg har downloaded samtlige klip og sidder blot og drømmer om den dag jeg kan tage ned i blockbuster og leje film i den opløsning.../drool.

/claus
Min bio
Til top Vis Guardian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guardian

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Guardian skrev:
Kunne ellers være sjovt at have T2 i 720p! Ikke at min nuværende projektor kan køre den opløsning, men når jeg får købt en ny! så skal det testes. Selv på min 17" LCD PC monitor ses kvaliteten.

Der findes en dansk udgivelse af Total Recall, hvori der indgår en WMV-HD udgave. Desuden findes der nogle film der kan købes i Tyskland, blandt andet The Italian Job og Tomb Raider 1+2. Jeg kan ikke lige huske internetsiden jeg bestilte dem fra... Men mon ikke Google kan være behjælpelig?

T2 kan iøvrigt med lidt fingersnilde og tålmodighed bringes til at virke, ved at sætte sin internet-forbindelse til at bruge en åben, amerikansk Proxy-server. Jeg har haft det til at virke - men det virker kun 4 dage ad gangen...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes