Her er du: Besøgsartikler - Martin Logan CLX & dps hos Interceptor 29. marts 2024 | 02:43   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Martin Logan CLX & dps hos Interceptor
Af: Mikkel Gige  [23.04.2009] Print artikel
Det er efterhånden blevet en god trend, at HIFI4ALL.DKl bliver inviteret ud på besøg, når nye ultra high end produkter kommer til landet. Denne gang er det Interceptor Audio, der inviterer til en menu bestående af bl.a. Martin Logan CLX og Ayre MX-R / KX-R.

Lidt historie
Interceptor Audio v. Jesper Johannesen holder til i det nordsjællandske sceneri med en skov som baghave. Jesper har mange år på bagen i den danske hi-fi branche, og har prøvet det meste, både butik, højtaler-konstruktion, og de sidste 10-15 år som importør af flere high end mærker.

Ved tidligere lejlighed har vi været forbi for at mødes med Martin Logans repræsentant Peter Soderberg, og fik udover en gennemgang af produkterne også talt en masse om Martin Logan’s fortid, nutid, og fremtiden. Der blev også tid til snak om kabler og mange andre spændende hi-fi relaterede ting. Peter Soderberg startede ud med at fortælle lidt om Martin Logan’s historie: Mærket startede oprindeligt som en bibeskæftigelse for de to hifi-nørder, Gayle Martin Sanders og Ron Logan Sutherland, der mødte hinanden gennem hi-fi-miljøet i Kansas. De havde begge et brændende ønske om at skabe den ultimative elektrostat højtaler, og allerede efter kort tid med flere prototyper, måtte de indse at det var nødvendigt med en hybrid-konstruktion for at udnytte potentialet fuldt ud. Tingene gik stærkt efter lanceringen af Monolith i starten af firserne, så det gik hurtigt op for de to gutter at det her vistnok var en fuldtidsbeskæftigelse. Gennem de første år blev der lanceret flere og flere modeller, og succesen var efterhånden til at få øje på. Martin Logan er i øvrigt langt fra den eneste producent som har forsøgt sig med elektrostat-princippet. Peter Soderberg nævnte, at der ”vistnok var over 55 forskellige producenter, som har forsøgt sig gennem tiden, men heraf har kun en håndfuld inkl. Martin Logan haft succes med det”.

I dag er Martin Logan et stort firma med 80 ansatte, og en omsætning på den rigtige side af 20 mil. $ årligt. En stor del af deres indtægt kommer fra produktionen af subwoofere, ca. 30 % af omsætningen. Herudover producerer de InWall-højtalere, højtalere til hjemmebiografen, Design-serien, og så selvfølgelig ESL-serien, med deres elektrostat-hybrider, hvor Summit er den absolutte topmodel. Der blev i øvrigt kigget nærmere på Martin Logans Purity og Source, hvoraf Source har været forbi til test hos HIFI4ALL.DK. Allerede dengang hørte vi nyheden om afløseren for fullrange-elektrostaten CLS II. Vi fik lov til at se nogle billeder af en prototype, og jeg må sige at det så rigtig spændende ud.

På selve dagen var der, som den helt store overraskelse, også sat en spilleklar dps 2 (der plattenspie-ler) vinyl aftaster op til lyttesessionen. Og denne var om noget dagens stor overraskelse. Selvfølgelig var det også utroligt spændende at høre de nye CLX sammen med Ayre’s nye forstærkere KX-R & MX-R og, men dem var jeg allerede forberedt på at skulle møde. Dps var en kæmpe overraskelse!

CLX’erne var i dette tilfælde i ”25th Anniversary” udgaven, med ramme af aluminium. Standard versionen er med træramme. Setup’et bestod ud over førnævnte produkter, også af Bladelius Saga forforstærker, og Ayre C-5xe multiafspiller. Først ved en senere lejlighed var den nye K-XR forforstærker fra Ayre dukket op, så besøget foregik i etaper. Kablerne til setup’et kommer fra Ayre og Transparent Cable.

Martin Logan CLX er en ren fuldtone-elektrostat med to paneler og delefilter i mellem de to. Det ene panel er et CLS panel som kendes fra de øvrige Martin Logan modeller. Det er smallere end panelet på Summit og den nye Spire, men er til gengæld en del højere, så man kommer tættere på en decideret line-source. Der er ikke noget nyt ved CLS panelet i CLX’erne, men der er tale om en teknik der er forfinet gennem tidligere modeller. Kun størrelsen er anderledes. Det har taget ca. 6 år fra den første tanke om en afløser til CLS II, til CLX stod klar. Alene delefilteret har taget 1½ år at få trimmet til perfektion.
Vil du læse mere om CLS og elektrostat teknikken, så læs evt. tidligere anmeldelser af Martin Logan Vista og Source.

Det nye, og helt revolutionerende ved CLX, er det nye baspanel. Det skal kun dække området fra 360 Hz og ned, og normalt skal man bruge en stor membran, som på den tidligere CLS II, for at kunne flytte luft nok. Men i så fald ville CLX med to paneler blive en hel del større end det, de endte op med. I stedet har Martin Logan ”foldet” baspanelet, så der er to membraner bag hinanden, og i stedet for to statorpaneler, er der tre med de to membraner i mellem. Hvilket svarer lidt til push-pull princippet, hvor der sidder to basenheder efter hinanden i et lukket kammer.  Det betyder at selve bas-”elementet” bliver dobbelt så effektivt i forhold til, hvis der kun var en membran med to statorpaneler. Endvidere bliver luften i mellem membranerne en del af den effektive masse, som skal sætte luften foran og bag højtaleren i vibrationer. En elektrostat skubber nemlig ikke til luften, som en traditionel basenhed, men sætter luften i vibrationer, som derefter møder dit øre. Derfor lyder bas også en smule anderledes fra en elektrostat. Ikke værre, men anderledes! På papiret går CLX ned til 56 Hz -3 dB, men data er ofte noget utaknemmeligt stads, for CLX lyder på ingen måde som en højtaler, der stopper ved 56 Hz.

KX-R & MX-R fra Ayre er pragteksempler på kompakt konstruktion af high end produkter. Til trods deres størrelse, leverer de balancerede MX-R monoblokke 300 watt pr. kanal i 8 ohm, og dobler op i 4 ohm. Og der er tale om traditionel kl. A/B forstærkerteknik! Ikke noget PWM her, tak.


1 stk. aluminiums mono-blok...

Lige så forholder det sig med KX-R. Der er tale om en fuldt balanceret konstruktion, med dobbelte kredsløb i hver kanal. For at få plads til det hele, ligge kredsløbene i lodrette lag. Det skyldes især den specielle gain volumenkontrol, som kræver en del plads.

Kabinetterne til MX-R & KX-R er fræset ud af massive blokke af aluminium. Og da forarbejdningen er så præcis er der ikke behov for yderligere efterbehandling af kabinetterne. De fremstår i ”rå” aluminium, men virker på ingen måde ufærdige. Tværtimod, er det her noget af det lækreste undertegnede har oplevet.


... og endnu en aluminiums-æske til samlingen...


... og af med låget til ære for fotografen!

Fra første lyt var der ingen tvivl om ultra high end tilhørsforholdet, og der kunne ikke sættes en finger på noget rent teknisk. Alt var meget korrekt med masser af perspektiv, detaljer, og plastisk placering af de udøvende. Især på undertegnedes eksemplar af Tryllefløjten kunne det tydeligt høres, når de udøvende vendte sig væk fra mikrofonen. En ting som jeg ellers kun har oplevet med Wilson Alexandria 2! Men der manglede alligevel et eller andet, som ellers har været med ved undertegnedes andre oplevelser med ultra high end systemer. Det var musikken! Hvor var musikken henne? Synderen var Ayre’s C-5xe multiafspiller, som var lidt for korrekt til dette setup. Misforstå mig endelig ikke, C-5xe er en fremragende afspiller, men synergien var ikke til stede i dette setup, med C-5xe spændt for.


Ayre’s C-5xe multiafspiller.

Men så skete miraklet: dps! Jeg har ved andre lejligheder set dps pladespilleren hos Interceptor Audio, og jeg kender dens historie med masser af gode anmeldelser. Jeg har dog aldrig fået mulighed for at lytte nærmere til dens egenskaber. Ved denne lejlighed var der monteret en dps modificeret Rega RB250 tonearm, og en Ortofon Kontrapunkt H PU. Signalet blev ført gennem Bladelius nye RIAA, Heimdal.

Nu var der musik, og jeg fik helt ondt i kæberne af at smile. Hvor var det godt! Jeg kunne næsten ikke få hænder ned igen. YES! Og teknikken var stadig helt på plads. Jeg tror ganske enkelt ikke, at jeg nogensinde før har hørt vinyl på denne måde. Og så var det støjfrit! Samtidig var der tale om en uhyggelig homogen og sprød gengivelse af alt fra stemmer til elektrisk guitar. Ja, selv bassen kan man sige var sprød, for CLX går i kødet og knoglerne på en måde, som jeg aldrig før har oplevet. Jo tak, med Wilson’s Alexandria var det også en oplevelse ud over det normale, men hvor Alexandria’s basgengivelse kommer mod dig udefra, så er det som om at bassen på CLX nærmest er mikrobølger som starter inde i dine knogler og arbejder sig udefter i takt med musikken. En meget anderledes, men stadig korrekt gengivelse af bas.

På yderligere et punkt imponerede CLX: Gengivelsen af størrelsen på lydbilledet, som det er indspillet. Alle indspilninger har deres størrelse lydbillede, men kun få højtalere kan gengive dette korrekt. De fleste højtalere kan kun gengive én størrelse, og gør det med alle indspilninger. Men her adskiller CLX sig, og har ganske enkelt samme egenskab til at differentiere i størrelsen, som jeg tidligere har oplevet med f.eks. KEF Muon og Wilson Maxx2. Højtalere som koster både 2 og 4 gange så meget som CLX!

Med dps pladespilleren spændt foran det komplette setup med CLX’erne, var vi helt på omgangshøjde med de tidligere oplevelser, jeg før har haft med ultra high end. Selv de hundedyre Wilson Alexandria må se sig åndet i nakken af Martin Logan CLX.

Ved 3. besøg til denne artikel, hvor Ayre’s KX-R og den nye C-5xeMP var spændt for - i stedet for Bladelius Saga og den tidligere C-5xe - var oplevelsen en helt anden. Nu faldt lyden på plads. Jo, det var stadig meget korrekt, men musikken var kommet tilbage ved afspilning af digitale medier.

KX-R er en super præcis forforstærker, som komplimenterer MX-R til fulde. Der er tale om synergi på et højere plan. En speciel detalje ved KX-R er, at den ikke justerer volumen i traditionel forstand, men ændrer gain’et på udgangen, ved hjælp af en række faste modstande. Da KX-R samtidig er fuldt balanceret, er det en tidskrævende opgave, at matche modstande til denne specielle gain-kontrol. Der skal fire matchende sæt modstand til pr. KX-R forforstærker.

C-5xeMP er også mere ”musikalsk” sammenlignet med den forrige model. Den er ikke rundere eller fyldigere i sin klang, for den er mindst lige så præcis som sin forgænger. Men den er mere afslappet uden at det på nogen måde holder igen på detaljer og oplevelse af ”rummet” på optagelserne.


Det har været en stor oplevelse at høre disse produkter, og der skal ikke herske nogen tvivl om at vi er i ”spitzenklasse”, med disse produkter. Der skal fra HIFI4ALL lyde en stor tak til Jesper Johannesen fra Interceptor Audio. Tak for nogle hyggelige dage, og tak for muligheden for at have mødt Peter Soderberg fra Martin Logan ved tidligere lejlighed.


Importør:

Interceptor Audio
Tlf.: +45 4827 7979
Mail: info@interceptor.dk
Web: www.interceptor.dk

Flere besøgsartikler
SoundSociety 2024
03.03.2024
På besøg hos Dantax/Raidho
18.04.2023
På besøg hos Nordsø Records
07.03.2022
CPH HighEnd 2019
27.10.2019
På besøg hos Michell Engineering
26.09.2019
Nye indsigtsartikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes