| Forfatter |
|
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
jeg har et "normalt" stero-setup i øjeblikket med cd-afspiller (Copland CDA-288), forstærker (med pre-out - Luxman L-550), 2 højttalere (SF Concerto Home) og en subwoofer (SF Gravis B1). Sub'en lægger så beslag på forstærkerens pre-out. Endeligt har jeg en DVD (NAD T-532) sat til forstærkeren.
Nu kan jeg jo osse lide at se film, og har nydt stereo-lyden gennem setup'et, men har overvejet om det er muligt at tilføje enheder til systemet, så det osse kan bruges som surround - og om det er til at betale..
Jeg kan regne ud, at jeg mangler en surround-processor (og selvfølgeligt de 3 manglende højttalere til 5.1). Men selvom jeg havde processoren, kan man så få det til at fungere med forstærkningen af signalet? Jeg mener - ideelt ville jeg jo gerne bruge min Luxman til at skrue op og ned. Er det en umulig opgave? Og er det en uforholdsmæssigt dyr vej at gå for surround, specielt når man skal investere i en separat surround-processor?
Råd modtages med kyshånd ( - håber ikke det afholder nogen fra at gi' et råd )...
Lux500
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du en main in på din amp?? ellers har jeg ikke lige nogen idé __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh... nu er sagen således, at den faktisk er til reparation lige p.t. Og mit umiddelbare bud var "nej" - men efter at have kigget på
http://www.audioinnovationen.de/html/luxman_l-550.html
synes jeg at se en "main in" ved siden af min "pre out". Hvad er en "Main in"??.
hmm.. jeg skulle måske have ventet med at oprette tråden til forstærkeren var kommet hjem igen... 
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
main ind er ingang til effektdelen på din forstærker, så ledes at du kan bruge en anden forforstærker
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.. nu begynder det at gi' mening...
Så det er et spm om at få fat i en surround-processor/forforstærker, og så tage signalet til de 2 sidehøjttalere og føre dem til main in - så ryger de gennem L-550'eren til SF'erne?
Dernæst at få forstærket de sidste 3 kanaler gennem en anden/andre forstærker(e)? Er det rigtigt forstået?
Men hvad med sub'en?
|
| Til top |
|
| |
brian Branchemedlem

Odyssey Audio Danmark
Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har fat i det rigtige:
- Fra Pre-out på SS-processoren til Luxman'en. Derfra til fronterne. - Fra Pre-out på SS-processoren til eks. en trekanals effekt til baght og center. - Fra "sub-out" til subben. (skal så være en aktiv sub)
(Hvis du køber en ss-reciever kører du baght og center fra dens ht-terminaler)
Brian
P.S Er ikke SS-nørd, men ovennævnte er mit beskedne forsøg på at hjælpe. __________________ http://www.odysseyaudio.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
SF Gravis B1 er en aktiv sub, så der er ikke noget problem.
Men sub'en kører så enten på SS-processoren eller på L-550'eren. Det vil sige at man skal flytte kablet til SS-processoren, når man skal se film? Øv - er ikke meget for at flytte kabler, men det ka' s'føli' bli' nødvendigt.
Hvis man lod sub'en sidde i L-550'eren, så ville det være bas-signalet fra side-HT, der blev gengivet, ikke? Jeg går ud fra at der er en go' grund til at der er en dedikeret kanal til sub'en i surround-standarden.
Hmm.. er konklusionen at man ikke kan komme hele vejen, men at sub'en ville blive nødt til at skifte "ejer" afhængig af hvad man brugte?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan vælge at slukke sub-signalet i sub-out (sub off eller no sub eller lign.). På den måde bliver subsignalet sendt videre til fronthøjttalerne og i dit tilfælde også subben. Om det virker ligeså godt som med sub-out ved jeg ikke, men det er ikke svært at prøve begge kombinationer.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
takker mange gange.. fik vist løst lang tids spekulationer på et par timer.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du køber en surround forforstærker, skal du jo bare bruge den til stereo og surround. Så skal du ikke flytte rundt på nogen kabler. D.v.s at du kun bruger effektdelen i Luxman'en.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm.. kan godt se ideen - og en go' tanke.
Men jeg kender mig selv godt til at vide, at jeg ville blive ked af aldrig mere at skulle røre volumen-kontrollen på min luxman. Som for mange andre, er hi-fi osse for mig noget med følelser..
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
den burde fremdeles kunne sitte i luxen hvis du setter sub til none på surround forsterkeren. Det du går glipp av da er muligheten for å justere subben fra fjernbetjeningen,
Jeg vurderer selv samme løsningen da jeg ellers ikke får subben til at spille med i Pure Direct mode (Yamaha RX-V1500)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og samtidig skal du huske, at Surround processoren skal være temmelig god for at kunne leve op til din Luxman. En ting er hvad der kan lade sig gøre, en anden ting hvad man lydmæssigt kan forsvare.
Der sidder jo også en dejlig RIAA i den Luxman.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ret ny - specielt i det med at lytte til forskellige ting, så jeg har faktisk ikke rigtigt noget indtryk af hvor god Luxman'en er. Den er købt udfra udseendet, og min klasse-A fascination.
Men jeg er typen der gir mig go' tid - får en idé om hvad jeg skal gå efter. Allerede nu har jeg dannet mig en mening om at jeg vil prøve at undersøge Rotel. Den ville designmæssigt passe ind. Så måske hvis der dukker noget sølvfarvet op på brugtbørsen...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps - har været forbi bemeldte anlæg. Nu skal jeg nok passe på ikke at lave tråden om til noget der hører hjemme under "Mit anlæg" - det må komme når "barnet" kommer hjem igen. Men jeg kan godt lide at mit system "indgår" i møbleringen. Købte denne til min Copland cda-288'er..
http://www.lauritz.com/s_j/4.asp?itemId=384512
Der må gerne være få, men monumentale enheder i mit system.. 
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke mulig å kun koble dvd til surround processoren, og la cd spilleren stå tilkoblet luxen som før?
Da kunne du også nøye deg med å kjøpe en surround receiver og la den ta seg av forsterkningen av bak og center?
Oppe i hodet mitt virker det også nå som en god ide å kjøpe en receiver med auto eq slik at du også kan kjøpe deg noen billige surround høytalere av et annet merke?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Er det ikke mulig å kun koble dvd til surround processoren, og la cd spilleren stå tilkoblet luxen som før?
Da kunne du også nøye deg med å kjøpe en surround receiver og la den ta seg av forsterkningen av bak og center?
|
|
|
joe - det tror jeg nok. Det var faktisk sådan jeg havde forstået det der blev foreslået.
|
| Til top |
|
| |