Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Må man det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om det er det rigtige forum at spørge i, men prøver...

Jeg har en harman/kardon 2.1 effektforstærker. Den står på gulvet under skråvæggen, så den er lidt besværlig at komme til at tænde og slukke. Kald mig bare doven.

Sker der noget ved, at jeg lader "on" knappen være trykket ind hele tiden og så sætter en af de fjernbetjente tænd/sluk "dimser" i stikkontakten. Så kan jeg tænde/slukke med en fjernbetjening.

Må man det

Jeg vil jo nødigt ødelægge noget, når jeg endelig har fået det!

Det svarer jo til at slukke på kontakten hver gang...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Denonfanatiker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Ved ikke om det er det rigtige forum at spørge i, men prøver...

Jeg har en harman/kardon 2.1 effektforstærker. Den står på gulvet under skråvæggen, så den er lidt besværlig at komme til at tænde og slukke. Kald mig bare doven.

Sker der noget ved, at jeg lader "on" knappen være trykket ind hele tiden og så sætter en af de fjernbetjente tænd/sluk "dimser" i stikkontakten. Så kan jeg tænde/slukke med en fjernbetjening.

Må man det

Jeg vil jo nødigt ødelægge noget, når jeg endelig hat fået det!

Det svarer jo til at slukke på kontakten hver gang...

Med risiko for at lyde som en hifinørd :-)

Skal den ikke bare stå tændt? Det synes jeg at have hørt skulle tilsikre den bedste drift og lydkvalitet. Mit system er ALDRIG slukket, til stor glæde for el-selskaberne.

Men ultimativt sker der vel ikke noget ved, så at sige at tage strømmen, i stedet for at slukke på apparatet.

Til top Vis Denonfanatiker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denonfanatiker

Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Der sker intet ved at slukke på den måde du snakker om, men jeg vil afgjort gi DenonFanatiker ret i at den da skal stå tændt 24/7.
Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Denonfanatiker skrev:

Med risiko for at lyde som en hifinørd :-)

Skal den ikke bare stå tændt? Det synes jeg at have hørt skulle tilsikre den bedste drift og lydkvalitet. Mit system er ALDRIG slukket, til stor glæde for el-selskaberne. Ja, det er jo lige det jeg ikke helt er villigt til, selvom det måtte give den bedste lyd

Tak for svar!

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

det kommer vel an på om den afbryder du sætter i kontaktet, kan klare den effekt. Men ellers er det Go-for-it. Ellers kan du jo bruge Trigger out, så den automatisk går på Standby når din denon slukker (hvis denne også har det)

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Ham min yngre kollega (som er overordenligt velbevandret indenfor HIFI), har jeg spurgt om det samme, og han er tilhænger af at man slukker helt hvergang (når enhederne har stået standby længe nok til at køle ned), så det gør jeg for det meste (de æder jo en del strøm alene i standby mode)

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

jeg har altid fået at vide, at man skal slukke apparaterne på selve enheden, før man slukker på kontakten. Med den begrundelse at apparatets strømforsyning ikke kan tåle 'belastningen' .. så det har jeg altid gjort .. når jeg ikke har den stående tændt (forstærkeren er oftest tændt 24/7
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Filmtossen & Tony - tak for jeres svar!

witzel skrev:
jeg har altid fået at vide, at man skal slukke apparaterne på selve enheden, før man slukker på kontakten. Med den begrundelse at apparatets strømforsyning ikke kan tåle 'belastningen' ..

Se det var netop det jeg var bange for! Tak for hjælpen, jeg lader være med at løbe risikoen... 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
jeg har altid fået at vide, at man skal slukke apparaterne på selve enheden, før man slukker på kontakten. Med den begrundelse at apparatets strømforsyning ikke kan tåle 'belastningen' .. så det har jeg altid gjort .. når jeg ikke har den stående tændt (forstærkeren er oftest tændt 24/7

Hvordan skal det lige kunne belaste strømforsyningen at man slukker på kontakten? Og har du nogensinde set en advarsel mod det i en manual?

Ellers ville alle apparater jo gå i stykker hver gang der var strømafbrydelse i Danmark.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hvis der f.eks er soft-start og soft-stop kredsløb i, kan det da godt være den ikke har for godt af det. Der er ingen der siger den går i stykker af det sker en gang eller 15, men måske er det ikke det bedste. Jeg ved det ikke - bare et bud.
Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 06:16 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

witzel skrev:

Hvordan skal det lige kunne belaste strømforsyningen at man slukker på kontakten? Og har du nogensinde set en advarsel mod det i en manual?

Ellers ville alle apparater jo gå i stykker hver gang der var strømafbrydelse i Danmark.

Hej Svend P,

Du har en ponite! Det jeg er bange for er, om der sker noget ved det hvis jeg gør det hver dag...

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hej LB!

Jeg tror ikke at der skulle kunne ske noget som helst? En PC (som i sagens natur også er følsom) slukker man da også for på kontakten (ja jeg gør ihvertfald)....jeg er sikker på at bare man lader apparatet (det være sig, receiver DVD, effekt eller projektor) køle af tilstrækkeligt længe (min PJ køler selv i et stykke tid, og går så i STBY mode), så er det riskofrit at afbryde apparatet også hver dag.....jeg gør det og har ikke nogen problemer..

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

witzel skrev:

I min Sirius (nu Gamut) manual står der at man skal slukke på apparatet. Begrundelsen er at stikkontktens kontaktflader er lavet af noget metal, der ikke har godt af de impulser, der opstår, når der afbrydes for de mange ampere, der løber hen over trafoernes primærviklinger. Citat:

Only switch on and off using the power switch

Unplugging the mains cables, while they carry current will corrode and damage the surface of the metal of the mains plugs and sockets. This can cause reduced sound quality and electrical fires.

The mains switches have special metals in the contact points selected for handling high in-rush currents, as well as to break large currents. Plugs and sockets are not made of such metals.

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:
Svend P skrev:

witzel skrev:

I min Sirius (nu Gamut) manual står der at man skal slukke på apparatet. Begrundelsen er at stikkontktens kontaktflader er lavet af noget metal, der ikke har godt af de impulser, der opstår, når der afbrydes for de mange ampere, der løber hen over trafoernes primærviklinger. Citat:

Only switch on and off using the power switch

Unplugging the mains cables, while they carry current will corrode and damage the surface of the metal of the mains plugs and sockets. This can cause reduced sound quality and electrical fires.

The mains switches have special metals in the contact points selected for handling high in-rush currents, as well as to break large currents. Plugs and sockets are not made of such metals.

Tak for input. Jeg har også valgt at få den ekstra motion, at komme ned på alle fire hver gang der skal slukkes (det er ikke et kønt syn ).

Jeg tror ikke der sker noget ved at gøre det engang imellem, men hvis det sker hver dag, hvilket det ville i mit tilfælde, vil jeg ikke risikere at brænde noget af eller forringe lyden.

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Om du må slukke direkte på stikkontakten hvergang er svært at svare på. Jeg har lige kigget i LK's katalog og kan ikke helt finde ud af om den afbryder der sidder på stikkontakten er en last-afbryder eller en last-adskiller. En last-adskiller er ikke beregnet til at skulle afbryde for en belastning. Altså vil den ikke kunne holde til det i længden...
Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes