| Forfatter |
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke om det er det rigtige forum at spørge i, men prøver...
Jeg har en harman/kardon 2.1 effektforstærker. Den står på gulvet under skråvæggen, så den er lidt besværlig at komme til at tænde og slukke. Kald mig bare doven. 
Sker der noget ved, at jeg lader "on" knappen være trykket ind hele tiden og så sætter en af de fjernbetjente tænd/sluk "dimser" i stikkontakten. Så kan jeg tænde/slukke med en fjernbetjening.
Må man det 
Jeg vil jo nødigt ødelægge noget, når jeg endelig har fået det!
Det svarer jo til at slukke på kontakten hver gang...
|
| Til top |
|
| |
Denonfanatiker Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 181
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
|
Ved ikke om det er det rigtige forum at spørge i, men prøver...
Jeg har en harman/kardon 2.1 effektforstærker. Den står på gulvet under skråvæggen, så den er lidt besværlig at komme til at tænde og slukke. Kald mig bare doven. 
Sker der noget ved, at jeg lader "on" knappen være trykket ind hele tiden og så sætter en af de fjernbetjente tænd/sluk "dimser" i stikkontakten. Så kan jeg tænde/slukke med en fjernbetjening.
Må man det 
Jeg vil jo nødigt ødelægge noget, når jeg endelig hat fået det!
Det svarer jo til at slukke på kontakten hver gang...
|
|
|
Med risiko for at lyde som en hifinørd :-)
Skal den ikke bare stå tændt? Det synes jeg at have hørt skulle tilsikre den bedste drift og lydkvalitet. Mit system er ALDRIG slukket, til stor glæde for el-selskaberne.
Men ultimativt sker der vel ikke noget ved, så at sige at tage strømmen, i stedet for at slukke på apparatet.
|
| Til top |
|
| |
Skoust Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sker intet ved at slukke på den måde du snakker om, men jeg vil afgjort gi DenonFanatiker ret i at den da skal stå tændt 24/7.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denonfanatiker skrev:
|
Med risiko for at lyde som en hifinørd :-)
Skal den ikke bare stå tændt? Det synes jeg at have hørt skulle tilsikre den bedste drift og lydkvalitet. Mit system er ALDRIG slukket, til stor glæde for el-selskaberne. Ja, det er jo lige det jeg ikke helt er villigt til, selvom det måtte give den bedste lyd  |
|
|
Tak for svar!
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kommer vel an på om den afbryder du sætter i kontaktet, kan klare den effekt. Men ellers er det Go-for-it. Ellers kan du jo bruge Trigger out, så den automatisk går på Standby når din denon slukker (hvis denne også har det) __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ham min yngre kollega (som er overordenligt velbevandret indenfor HIFI), har jeg spurgt om det samme, og han er tilhænger af at man slukker helt hvergang (når enhederne har stået standby længe nok til at køle ned), så det gør jeg for det meste (de æder jo en del strøm alene i standby mode) __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har altid fået at vide, at man skal slukke apparaterne på selve enheden, før man slukker på kontakten. Med den begrundelse at apparatets strømforsyning ikke kan tåle 'belastningen' .. så det har jeg altid gjort .. når jeg ikke har den stående tændt (forstærkeren er oftest tændt 24/7
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Filmtossen & Tony - tak for jeres svar!
witzel skrev:
| jeg har altid fået at vide, at man skal slukke apparaterne på selve enheden, før man slukker på kontakten. Med den begrundelse at apparatets strømforsyning ikke kan tåle 'belastningen' .. |
|
|
Se det var netop det jeg var bange for! Tak for hjælpen, jeg lader være med at løbe risikoen...
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
jeg har altid fået at vide, at man skal slukke apparaterne på selve enheden, før man slukker på kontakten. Med den begrundelse at apparatets strømforsyning ikke kan tåle 'belastningen' .. så det har jeg altid gjort .. når jeg ikke har den stående tændt (forstærkeren er oftest tændt 24/7 |
|
|
Hvordan skal det lige kunne belaste strømforsyningen at man slukker på kontakten? Og har du nogensinde set en advarsel mod det i en manual?
Ellers ville alle apparater jo gå i stykker hver gang der var strømafbrydelse i Danmark.
|
| Til top |
|
| |
Skoust Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der f.eks er soft-start og soft-stop kredsløb i, kan det da godt være den ikke har for godt af det. Der er ingen der siger den går i stykker af det sker en gang eller 15, men måske er det ikke det bedste. Jeg ved det ikke - bare et bud.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 06:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
witzel skrev:
jeg har altid fået at vide, at man skal slukke apparaterne på selve enheden, før man slukker på kontakten. Med den begrundelse at apparatets strømforsyning ikke kan tåle 'belastningen' .. så det har jeg altid gjort .. når jeg ikke har den stående tændt (forstærkeren er oftest tændt 24/7 |
|
|
Hvordan skal det lige kunne belaste strømforsyningen at man slukker på kontakten? Og har du nogensinde set en advarsel mod det i en manual?
Ellers ville alle apparater jo gå i stykker hver gang der var strømafbrydelse i Danmark. |
|
|
Hej Svend P,
Du har en ponite! Det jeg er bange for er, om der sker noget ved det hvis jeg gør det hver dag...
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LB!
Jeg tror ikke at der skulle kunne ske noget som helst? En PC (som i sagens natur også er følsom) slukker man da også for på kontakten (ja jeg gør ihvertfald)....jeg er sikker på at bare man lader apparatet (det være sig, receiver DVD, effekt eller projektor) køle af tilstrækkeligt længe (min PJ køler selv i et stykke tid, og går så i STBY mode), så er det riskofrit at afbryde apparatet også hver dag.....jeg gør det og har ikke nogen problemer.. __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
| Til top |
|
| |
klitgt Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 232
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
witzel skrev:
|
|
Ellers ville alle apparater jo gå i stykker hver gang der var strømafbrydelse i Danmark.
|
|
|
I min Sirius (nu Gamut) manual står der at man skal slukke på apparatet. Begrundelsen er at stikkontktens kontaktflader er lavet af noget metal, der ikke har godt af de impulser, der opstår, når der afbrydes for de mange ampere, der løber hen over trafoernes primærviklinger. Citat:
Only switch on and off using the power switch
Unplugging the mains cables, while they carry current will corrode and damage the surface of the metal of the mains plugs and sockets. This can cause reduced sound quality and electrical fires.
The mains switches have special metals in the contact points selected for handling high in-rush currents, as well as to break large currents. Plugs and sockets are not made of such metals.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
klitgt skrev:
Svend P skrev:
witzel skrev:
|
|
|
|
|
I min Sirius (nu Gamut) manual står der at man skal slukke på apparatet. Begrundelsen er at stikkontktens kontaktflader er lavet af noget metal, der ikke har godt af de impulser, der opstår, når der afbrydes for de mange ampere, der løber hen over trafoernes primærviklinger. Citat:
Only switch on and off using the power switch
Unplugging the mains cables, while they carry current will corrode and damage the surface of the metal of the mains plugs and sockets. This can cause reduced sound quality and electrical fires.
The mains switches have special metals in the contact points selected for handling high in-rush currents, as well as to break large currents. Plugs and sockets are not made of such metals.
|
|
|
Tak for input. Jeg har også valgt at få den ekstra motion, at komme ned på alle fire hver gang der skal slukkes (det er ikke et kønt syn ).
Jeg tror ikke der sker noget ved at gøre det engang imellem, men hvis det sker hver dag, hvilket det ville i mit tilfælde, vil jeg ikke risikere at brænde noget af eller forringe lyden.
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om du må slukke direkte på stikkontakten hvergang er svært at svare på. Jeg har lige kigget i LK's katalog og kan ikke helt finde ud af om den afbryder der sidder på stikkontakten er en last-afbryder eller en last-adskiller. En last-adskiller er ikke beregnet til at skulle afbryde for en belastning. Altså vil den ikke kunne holde til det i længden...
|
| Til top |
|
| |