Forfatter |
|
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sad lige og nød en film i min nyindrettede hjemmebio i går .
Jeg syntes dog at det er meget tydeligt at center lyden (dvs. talen) kommer under lærredet. Jeg har en ide om at problemet kan løses ved at placere endnu en centerhøtaler over lærredet, således at lyden bliver mere spredt, samtidigt med at man burde lokalisere den til at komme fra midten på lærredet.
Nogen der har erfaringer på dette område ?
Næste problem er så hvordan dette skal gøres i praksis, jeg tror ikke at min receiver (Denon AVR-2803) kan trække to højtaleren (Dali C1000 - 4 Ohm!) på samme udgang. Så jeg tænkte på at købe en mindre stereoforstærker og tilslutte den til center pre-out med i Y-kabel, og så lade stereo forstærkeren trække begge centerhøjtalere.
Kan dette udføres i praksis, og er der andre alternativer ?
På forhånd tak . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører med 2 centerhøjttalere. Dog ikke over og under lærredet. De står begge lige under lærredet, 50 cm fra midten til hver side. Det har løst problemet hos mig. Nu får man mere en væg af lyd, istedet for at kunne lokalisere centeren alt for tydeligt.
Du kan serieforbinde dine to centerhøjttalere. Det er muligvis ikke den mest ideelle løsning lydmæssigt, men de gange jeg har gjort det, har jeg ikke umiddelbart kunne høre at det var galt. Ellers kan du jo købe en lille Nad forstærker el. lign til omkring 500 kr. (Jeg har selv to stk. 7020'ere til center og bagøjttalere. Det dur!) Og så er man kørende på en billig måde.
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja find en billig effektforstærker (en NAD 214 eller lign.) og koble den på preout med et y-stik. Har dog ikke selv nogen erfaring med 2 centre, så aner ikke hvordan det vil lyde __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for inputtet 
Det lader jo til at være muligt, men jeg vil foretrække en Dennon så det passer ind i resten. Har i nogen foreslag ?? (Gerne en der kan fås i guld ) __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
evt deres pma serie 1500mkII eller 1055? de handles med jævne mellemrum her og på cybertainment til ganske rimelige priser. de fås i den herlige "Champagne" farve.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
sims Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 332
|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg har også prøvet at sætte 2 cht op, men det var kun for at prøve.
jeg brugte min lille NAD 902 med et y split på, og det virke fint...
EVT har jeg den lille nad til salg hvis det skal være...
__________________ Dit notepad-dokument er ændret. Windows vil nu genstarte.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at placere en center både over og under billedet har jeg selv været inde på i et par indlæg - og jeg tror det vil virke ganske glimrende, især hvis du kan sikre, at afstanden fra de to center-ht'er til lytte/se positionerne er nogenlunde ens. Dette for at sikre sig mod for alvorlige kamfilter-effekter.
Som andre har nævnt, kan du prøve at sætte de to centre i serie - så sparer du en ekstra amp. Ellers er løsningen med den ekstra amp jo god nok.
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bryder mig nu ikke rigtigt om at sætte højtalere i serie, måske fordi jeg ved at det ikke er den 'rigtige' løsning. Men jeg burde måske give det et lyt for jeg køber en ekstra amp. er der andre der har erfaringer med dette ??
Hvis jeg nu skal købe en ekstra amp. hvor kraftig skal den så være? Min receiver er på 7x125W (4 ohm). Skal den så være på det halve, så begge kanaler sammenlagt yder det samme som den 'oprindelige' kanal, eller skal de hver især yde det samme, eller noget helt tredie??? __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan jo justere niveauet på centeren så det passer ;-) på din reciever __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
C K N skrev:
Har du prøvet at vinkle centeren opad, så det passer med at lyden rammer dig "lige i hovedet"? |
|
|
Næ... Men det tror jeg at jeg vil prøve  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
Dan Wulf Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 103
|
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min center er en Snell LCR-2800 og vejer ca. 30 kg og pga. vægt og andre praktiske årsager er den placeret på gulvet - ca. 80 cm under underkant af et 92" fastrammelærred. Jeg har tidligere haft problemer med, at lyden opfattes som løsrevet fra handling på lærred pga. den nævnte afstand. Dette løste sig selv, da jeg anskaffede en Denon 3805 AV-receiver. Efter automatisk kalibrering vha. medfølgende mikrofon, opleves lyden af ikke helt forklarlige årsager nu i langt høre grad som kommende fra lærredet. Det skal bemærkes, at jeg både før og efter anskaffelsen af 3805 har benyttet en ekstern Rotel monoblok amp til at drive center med, så den nævnte forskel kan ikke skyldes forskelle i forstærkerens kvalitet.
Uden at have erfaring med een vs to centerhøjtalere, forekommer det mig umiddelbart, at man kan risikere at miste noget af den vigtige retningsbestemte nålepunkts-oplevelse ved at anvende to højtalere. Dette er vel især af relevans, når der er tale om talegengivelse, men afhænger vel også af højtaleres karakteristik, billedefladestørrese og rum-karakteristik. Det må vel - som så meget andet - komme an på en prøve. 
Bare mine 5 øre....
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan Wulf skrev:
Min center er en Snell LCR-2800 og vejer ca. 30 kg og pga. vægt og andre praktiske årsager er den placeret på gulvet - ca. 80 cm under underkant af et 92" fastrammelærred. Jeg har tidligere haft problemer med, at lyden opfattes som løsrevet fra handling på lærred pga. den nævnte afstand. Dette løste sig selv, da jeg anskaffede en Denon 3805 AV-receiver. Efter automatisk kalibrering vha. medfølgende mikrofon, opleves lyden af ikke helt forklarlige årsager nu i langt høre grad som kommende fra lærredet. Det skal bemærkes, at jeg både før og efter anskaffelsen af 3805 har benyttet en ekstern Rotel monoblok amp til at drive center med, så den nævnte forskel kan ikke skyldes forskelle i forstærkerens kvalitet.
|
|
|
Det lyder godt nok underligt , men så længe problemet er løst er det jo fint nok 
Dan Wulf skrev:
Uden at have erfaring med een vs to centerhøjtalere, forekommer det mig umiddelbart, at man kan risikere at miste noget af den vigtige retningsbestemte nålepunkts-oplevelse ved at anvende to højtalere. Dette er vel især af relevans, når der er tale om talegengivelse, men afhænger vel også af højtaleres karakteristik, billedefladestørrese og rum-karakteristik. Det må vel - som så meget andet - komme an på en prøve. 
|
|
|
Jeg mener nu ikke at nålepunkts-oplevelsen er særlig attriktiv når det kommer til centerkanalen. Det er vel netop den lyd der skal komme 'fra lærredet' og ikke fra et bestemt punkt (de øvrige kanaler er andeledes). Jeg mener dog stadig at lyden skal komme fra 'midten' og derfor vil jeg sætte dem over og under lærredet.
Jeg har et 4.0 setup i min stue, og her syntes jeg at lyden kommer mere 'fra midten' istedet for et punkt. I sidste ende er det nok også et spørgsmål og smag og behag. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg siddet og leget lidt.
Min center sad ca. 15 cm under lærredet, det hjalp at flytte den helt op under lærredet (men koster lidt æstetik ). Jeg syntes dog ikke at det løst problemet helt 
Jeg forsøgte også at vinkle højtaleren, dette hjalp ikke 
Så jeg tror jeg vil gå på jagt efter en C1000 og en Denon gold forstærker... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
Dan Wulf Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 103
|
Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
Jeg mener nu ikke at nålepunkts-oplevelsen er særlig attriktiv når det kommer til centerkanalen. Det er vel netop den lyd der skal komme 'fra lærredet' og ikke fra et bestemt punkt (de øvrige kanaler er andeledes). Jeg mener dog stadig at lyden skal komme fra 'midten' og derfor vil jeg sætte dem over og under lærredet. |
|
|
Jeg er ikke helt enig. Ved panorering af lyd fra midten af lærredet mod højre eller venstre side af lærredet (dvs. mod højre/venstre fronthøjtaler) er der efter min mening en vis værdi i at have en god oplevelse af retning. Men dette afhænger som før omtalt af højtaleres og rums karakteristik - samt lærredets størrelse, lydmixets kvalitet etc. Men som du selv nævner, er der også tale om en god portion smag & behag.
De bedste hilsner,
dansan
|
Til top |
|
|
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 04:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
DENON POA-T2
2-Channel Power Amplifier (THX certified)

Jeg ville serieforbinde de 2 center til din surroundforstærker
og lade en evt effekt trække fronterne __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg gået og tænkt lidt over det, og jeg er nu sikker på at jeg forfølge ideen.
Jeg er dog kommet lidt i tvivl omkring stereo forstærkeren, jeg ville principielt helst have en effekt-forstærker. Så jeg har kigget lidt på CAMBRIDGE P500 fra Hi-Fi klubben, den koster kun sølle 1500,- og den er på 2x65W (8 ohm) og har pre-out (hvilket er praktisk for mig).
Jeg ved godt at det ikke er high-end, men den skal jo 'kun' trække et par C1000, så må jeg jo leve med at den ikke er en Denon i gold .
Er der nogen der har erfaringer kommentarer ??
På forhånd tak  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du serieforbinder to (center)højttalere vil du fordoble deres impedans og dermed belaste forstærkerens udgangstrin mindre. Til gengæld kræver de et højere spændingssving for at yde samme effekt, men da du nu får to højttalere opnår du også en fordobling af følsomheden, så problemet er til at overse.
De største problemer er nok kamfiltereffekten med et monosignal i to højttalere med så stor afstand som højden af et lærred udgør, samt måske det at serieforbindelsen vil spolere forstærkerens dæmpningsfaktor, da hver højttaler nu ser ind i en impedans af samme størrelse som sin egen.
Alternativet kunne være parallelforbindelse, men det halverer så impedansen og kan derfor være risikabelt.
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ingeniøren,
Jeg ved at du har arbejdet på dit hjemmebioprojekt længe (og STOR respekt for det forresten - det ser kanonflot ud!), og ved at mange af parametrene omkring indretningen allerede er på plads, og sikkert ikke længere kan ændres - jeg tænker her f.eks. på lærredet.
Men hvis du alligevel skal ud og investere en del penge i en ny centerhøjttaler og effektforstærker (og flere kabler! ), har du så overvejet i stedet at finde et perforeret lærred og så anbringe den center du har BAG lærredet..? Jeg kan ikke umiddelbart se ud fra dine billeder fra projektet om det i det hele taget er muligt - men HVIS der er, ville det efter min mening muligvis være en mere æstetisk løsning end en højttaler over og under lærredet, og du slipper for at bekymre dig om fasefejl/kamfilter effekter. Og (formentlig) ikke dyrere.
Just a thought.
|
Til top |
|
|